Aartsbisdom > Nieuws > Zonnige Palmzondagviering jongeren aartsbisdom

Zonnige Palmzondagviering jongeren aartsbisdom

Passion, de jaarlijkse Palmzondagviering voor jongeren uit het Aartsbisdom Utrecht, vond zondag 9 april voor het tweede achtereenvolgende jaar plaats op Dijnselburg in Zeist. Daar vierden een kleine zeventig jongeren samen deze ‘Wereldjongerendag in de bisdommen’. De zonovergoten dag begon met een Eucharistieviering in de kapel van Dijnselburg. Voorafgaand wijdde hoofdcelebrant kardinaal Eijk de palmtakken, waarna deze werden uitgereikt aan de jongeren die vervolgens in processie de kapel binnentrokken.

In zijn preek stelde kardinaal Eijk de vraag “waarom we hier vanmorgen samen zijn.” Je kunt immers net zo goed op andere plekken samenkomen: in de kroeg, op het voetbalveld, in een dancing. En daar zou het niet gaan over zo’n verschrikkelijk verhaal rondom lijden, verraad enzovoorts zoals dat in de Goede Week klinkt. Het antwoord luidt: we zijn hier om verenigd te zijn rond Jezus. Hij wordt op Palmzondag omgeven door veel aanhangers, maar de meesten van hen roepen op Goede Vrijdag: “Aan het kruis met Hem!” Op Goede Vrijdag laten ook zijn beste vrienden, de apostelen, Hem in de steek – evenals de andere leerlingen. “In de Goede Week wil de Kerk het tegenovergestelde doen,” aldus de kardinaal: “We willen Jezus niet in de steek laten, maar bij Hem zijn, met Hem bidden, rond Hem verzameld zijn.”

Passion 2017 02 Passion 2017 03

Om de onderlinge ontmoeting te vergemakkelijken, werden alle jongeren bij binnenkomst aan een stadsnaam gekoppeld: met hun stadsgenoten zaten ze vervolgens na de H. Mis aan tafel om nader kennis te maken en te lunchen. Hierbij ging het uiteraard om ‘Wereldjongerendagen-steden’ zoals Sydney, Keulen, Madrid en Panama. In het gebed voorafgaand aan de maaltijd bad kardinaal Eijk speciaal voor de leden van Shalom, onder wie de diocesane jongerenwerkers Amanda en Samuel, die onlangs moesten terugkeren naar Brazilië.
Na de lunch verzorgde rector Kuipers van de priesteropleiding het Ariënsinstituut een inleiding over het WJD-thema van dit jaar: ‘Wonderbaar is het wat Hij mij deed, de Machtige, groot is Zijn Naam!’ (Lc 1,49). Dit is een citaat uit het Magnificat (de lofzang van Maria). In zijn boodschap voor deze Wereldjongerendag schrijft paus Franciscus dat wij de weg van Maria moeten gaan, zo vertelde rector Kuipers. De paus wil ons haar als voorbeeld geven, zowel op weg naar de Bisschoppensynode in 2018 (over jongeren, geloof en roeping) als naar de internationale Wereldjongerendagen in Panama in 2019. Ook in deze jaren zullen de WJD’s een Mariaal thema hebben.

Passion 2017 04 Passion 2017 05

Passion 2017 06 Passion 2017 08

Passion 2017 09 Passion 2017 07

Vervolgens waren er twee workshoprondes, waarbij de jongeren konden kiezen uit een inleiding van kardinaal Eijk over het sacrament van het huwelijk, het schilderen van een kruiswegstatie, een inleiding van rector Kuipers over het Paastriduum en een sportieve activiteit: buiten was een veld ingericht om voetbal en trefbal te spelen. Daarna kwam iedereen weer samen in de kapel voor de Aanbidding, waarbij jongeren die dat wilden een biechtgesprek konden hebben met een priester. Ook konden ze onder meer een kaarsje aansteken en een gebed opschrijven. De dag werd afgesloten met het eten van versgebakken pizza’s.

Passion 2017 10 Passion 2017 11

Tags: ,