Aartsbisdom > Nieuws > Zondag Oosterse Kerken: 14 mei 2017

Zondag Oosterse Kerken: 14 mei 2017

De Zondag voor de Oosterse Kerken brengt elk jaar op de vijfde zondag van Pasen (de vierde zondag ná Pasen) het oosterse christendom onder de aandacht binnen de R.-K. Kerk. De Katholieke Vereniging voor Oecumene verzorgt ieder jaar het materiaal voor de parochies. Dit jaar is het thema: Iconen – ‘In mensengezichten kijkt Gij ons aan’.

Aan de Zondag voor de Oosterse Kerken is ieder jaar een inzamelingsactie verbonden voor een specifiek project. In 2013 was dat het project ‘Syrische vluchtelingen Mardin’ in Syrië. Ook dit jaar vraagt de vereniging aandacht voor de situatie in Syrië. De opbrengsten van de inzamelingsactie worden dit jaar besteed aan de Hulpactie Caritas Syrië.

“Veel mensen hebben iets met iconen,” aldus een toelichting op de website van de Vereniging voor Oecumene. “Ze oefenen een grote aantrekkingskracht uit: op gelovigen én niet-gelovigen. Vanwege hun schoonheid en hoge graad van artisticiteit. Blijft staan natuurlijk dat iconen bedoeld zijn als religieuze beeltenissen. We ontmoeten er de wereld van onze oosterse medechristenen, onder wie de iconen tot bloei kwamen. Maar iconen zijn allang niet meer beperkt tot de Oosters-orthodoxe Kerk. Vanwege hun bijzondere zeggingskracht hebben ze ook ruimschoots de weg gevonden naar de harten én kerken van westerse katholieken en protestanten.”

Klik hier voor preek- en liturgiesuggesties voor de Zondag voor de Oosterse Kerken 2017. Ze zijn dit jaar geschreven door Paul Brenninkmeijer, priester van het Aartsbisdom Utrecht.

Voor meer info, e-mail: secretariaat@oecumene.nl, tel.: 073 7370026