Aartsbisdom > Nieuws > Zondag van Goddelijke Barmhartigheid in Groenlo

Zondag van Goddelijke Barmhartigheid in Groenlo

Op zondag 8 april vindt, in samenwerking met de gebedsgroepen van de parochies St. Ludger en St. Paulus, een Gebedsuur van Barmhartigheid plaats in de H. Calixtusbasiliek (Kerkwal Groenlo). Sinds het jaar 2000 heet de Tweede Zondag van Pasen (Beloken Pasen) op initiatief van paus Johannes Paulus II ‘Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid’.

Deze toekenning is gerelateerd aan de ervaringen van een Poolse kloosterzuster, de H. Faustina Kowalska. Johannes Paulus II was een vereerder van deze kloosterzuster, aan wie de Heer verscheen waarbij Hij haar vroeg de devotie tot zijn Goddelijke Barmhartigheid te bevorderen. Hij beloofde gelovigen, die op Barmhartigheidszondag naderen tot het sacrament van boete en verzoening en de Eucharistie, bijzondere genaden te schenken.
Er is van de verschijning van Jezus een afbeelding gemaakt, die over de hele wereld verbreid is: hierop heft de in het wit geklede Jezus Zijn rechterhand op in een zegenend gebaar, terwijl Hij met Zijn linkerhand op Zijn borst wijst. Vanuit Zijn borst gaan twee stralen uit, een rode die staat voor het bloed en een witte die staat voor het water, die volgens het Johannes-Evangelie uit de zijde van Jezus vloeiden, nadat een soldaat met een lanssteek had gecontroleerd of Hij als gevolg van de kruisiging dood was (Joh. 19,34). Onder de afbeelding staat het korte en eenvoudige gebed: “Jezus, ik vertrouw op u.”

In Groenlo is er op 8 april gelegenheid tot stil gebed bij het Allerheiligst Sacrament, de Rozenkrans van de Goddelijke Barmhartigheid wordt gebeden én er is gelegenheid tot het ontvangen van het sacrament van boete en verzoening. Het gebedsuur wordt gehouden van 15.00 uur tot 16.30 uur. Pastoor De Jong: “Mensen kunnen er ook voor kiezen een gedeelte mee te maken. Eerder die zondag begint de Hoogmis in de basiliek om 10.30 uur. Na afloop is er koffie en thee in de Calixtuszaal. Iedereen is die dag van harte welkom.”