Aartsbisdom > Nieuws > Zomerfeest jongeren: meer dan alleen een reünie

Zomerfeest jongeren: meer dan alleen een reünie

Het Jongerenplatform van het Aartsbisdom Utrecht (JPU) organiseerde zondag 1 juli in Hooglanderveen (parochie OLV van Amersfoort) het jaarlijkse zomerfeest, ter afsluiting van het seizoen 2017-2018. De bijeenkomst was ditmaal ook een reünie voor de jongeren die mee zijn geweest met de bisdombedevaart naar Lourdes. Ruim 60 jongeren en enkele tieners kwamen bij elkaar om deel te nemen aan deze geslaagde dag.

Pastor Mauricio Meneses, die deze dag afscheid nam als jongerenwerker van het Aartsbisdom Utrecht, was celebrant tijdens de Mis: “Om 11.00 uur zat de kerk vol met kinderen, jongeren en volwassenen voor een Eucharistieviering met alle generaties. Een ad hoc koor van jongeren zorgde enthousiast voor de prachtige muzikale begeleiding.”

Na afloop van de Eucharistieviering werd er geluncht in de parochiezaal en in de achtertuin van de kerk, waarbij de jongeren en de parochianen met elkaar in contact kwamen. Mauricio Meneses: “Het ging er hier spontaan aan toe en het was een leuke gelegenheid ook voor de jongeren zelf om kennis met elkaar te maken. Voor sommigen was het een prachtig weerzien na Lourdes.”
Na de lunch bleven de jongeren in de zonnige tuin om in een grote kring te luisteren naar de getuigenissen van Suhail, Lars en Paulus. Drie verschillende levensverhalen waarvan de deelnemers veel konden leren, aldus pastor Mauricio. Hij begeleidde aansluitend het gesprek met de andere jongeren, die ook vragen konden stellen. “Er ontstond zo een spontane interactie.”

In de middag sloten mgr. Woorts en vicaris Hans Pauw voor jeugd/jongeren en catechese zich aan bij het gezelschap. Pastor Mauricio: “Daarna was het heel leuk om in de parochiezaal foto’s en filmpjes te bekijken van de bedevaart naar Lourdes. Wij konden mooie herinneringen ophalen en terugkijken op een heel bijzondere tijd in Lourdes. De tijd vloog voorbij met drie workshops waar de jongeren in twee rondes aan deelnamen. Deze workshops gingen onder meer over tijd vrijmaken voor God maar er was ook een creatieve opdracht: het knopen van de rozenkrans met heliumballonnen.”

De activiteiten werden afgerond met een aanbiddingsmoment. “Dat was een sfeervol en intiem moment in de kerk dat afgesloten werd bij de Grot van onze Lieve Vrouw van Lourdes die achter de kerk staat. Na de zegen met het Allerheiligste op deze bijzondere plaats gingen wij terug naar de achtertuin waar de BBQ wachtte,” aldus pastor Mauricio.
De aanwezigen genoten met volle teugen van het lekkere eten, de gezellige muziek en de heerlijke temperatuur. “De tuin zag er vrolijk uit met alle jongeren, zonnebrillen, de rozenkrans die vast aan een touwtje in de lucht hing, tafels vol lekkers, jongeren die met elkaar praatten en dansten, waarbij de macarena en het ‘vliegerlied’ natuurlijk niet mochten ontbreken.” Niet alleen Mauricio Meneses, ook Isabelle van Kesteren nam op 1 juli afscheid van het JPU. “Wij kijken met plezier en tevredenheid terug op het afgelopen seizoen en wij kijken ook met veel hoop en vreugde naar het volgende uit!”

Tags: