Aartsbisdom > Nieuws > Zomeravond Orgelconcerten in H. Calixtusbasiliek Groenlo

Zomeravond Orgelconcerten in H. Calixtusbasiliek Groenlo

Enthousiast geworden door de grote belangstelling in de afgelopen jaren, heeft de orgelcommissie van de H. Calixtusbasiliek te Groenlo besloten ook dit jaar in augustus een serie van vier Zomeravond orgelconcerten te organiseren. De bekende organist Jaap Zwart bespeelt in de basiliek het monumentale Adema orgel uit 1926. Dit bijzondere orgel, uniek vanwege Frans-romantische klanken, heeft de status van rijksmonument.

Het orgel kwam in 1993, door toedoen van onder anderen mgr. H. Bomers, bisschop van Haarlem en priesterzoon van Groenlo, naar het stadje in de Achterhoek. Hiervoor had het orgel dienst gedaan in de Amsterdamse parochiekerk van de HH. Nicolaas en Barbara, bijgenaamd ‘De Liefde’. Deze kerk is in 1992 gesloten.
Jaap Zwart geeft vier symfonische orgelconcerten, met werken van onder anderen Mendelssohn, Widor en Franck en ook verzorgt hij de nodige variaties. De concerten worden gehouden op de woensdagen 3, 10, 17 en 24 augustus en beginnen steeds om 20.15 uur. Tijdens het laatste concert wordt medewerking verleend door de Portugese saxofonist Pedro Corte-Real.
De toegang is gratis, na afloop wordt een vrije gift gevraagd. Ook is er gelegenheid om na het concert na te praten bij een kopje koffie of thee in de Calixtuszaal. Tevens bestaat de mogelijkheid om het orgel en de speeltafel op de koorzolder te bekijken.