Aartsbisdom > Nieuws > Zesde Willibrordprocessie in Utrecht

Zesde Willibrordprocessie in Utrecht

Op zondagmiddag 14 september a.s. zal voor de zesde keer de St. Willibrordprocessie door de binnenstad van Utrecht trekken. De processie werd in het jaar 2002 voor het eerst gehouden, toen de Binnenstadparochie Utrecht de eerste Nederlandse parochie was die gebruik maakte van de opheffing van het zogenaamde processieverbod.

Deze zesde Willibrordprocessie start om 16.00 uur bij het standbeeld van St.Willibrord op het Janskerkhof en gaat over het Domplein (waar St. Willibrord het eerste kerkje van St. Maarten herstelde en de eerste bisschopskerk bouwde, toegewijd aan Christus de Verlosser) naar de kathedraal St. Catharina in de Lange Nieuwstraat, waar een plechtige vespers gevierd zal worden.

In de processie zullen het Evangelieboek en de schrijn met de relieken van St.Willibrord worden meegedragen. Als de processie over het Domplein trekt, zullen de klokken van de Dom feestelijk worden geluid, waarna de klokken van de kathedraal het overnemen. Iedereen kan zich bij de processie aansluiten en zo uitdrukking te geven aan het motto waaronder deze wordt gehouden: geloven mag gezien worden. De processie wil een uiting zijn van dank aan God voor het leven en de arbeid van St. Willibrord, die in het jaar 690 vanuit Ierland naar ons land kwam om Christus en Zijn Evangelie te verkondigen en Zijn Kerk op te bouwen.

Mgr. W.J Eijk, aartsbisschop van Utrecht, zal de processie leiden en tevens de celebrant zijn van de vespers, waarbij hij ook de homilie verzorgt. De processie zal worden begeleid door priesters, leden van de Ridderordes van Malta en het H.Graf van Jeruzalem, de fanfare Carolanka uit Montfoort en zangers. Het Kathedrale Koor Utrecht zal zingen tijdens de vespers.