Aartsbisdom > Nieuws > Zaligspreking over ‘armoede van geest’ centraal op Passion

Zaligspreking over ‘armoede van geest’ centraal op Passion

In Zutphen kwamen Palmzondag 13 april zo’n zestig jongeren uit het Aartsbisdom Utrecht bijeen voor de jaarlijkse viering van Wereldjongerendag. Na de pontificale Eucharistieviering in de volle St. Janskerk werd het programma van ‘Passion 2014’ voortgezet in de naastgelegen school Het Stedelijk. Daar trad de band Jacob’s Ladder op en waren er inspirerende workshops. Aan het eind van de middag keerden de jongeren terug naar de kerk voor de aanbidding, waarna de dag werd afgesloten met een gezamenlijke maaltijd.

passion-2014-1In zijn preek ging hoofdcelebrant kardinaal Eijk in op het Evangelie van Palmzondag, waarin Judas Jezus verraadt. Kardinaal Eijk: “Het is één van de ergste dingen die ons kunnen overkomen: dat iemand je verraadt.” Jezus werd bovendien verraden door één van zijn meest intieme vrienden. Ook de manier van verraad frappeert: een kus, normaal een teken van vriendschap en liefde. “Een bloedstollend moment,” aldus de kardinaal.
Misdienaar Iguette vond deze viering een hoogtepunt: “Het was mooi om tijdens de viering het kruis te mogen dragen. Ik was nog nooit misdienaar op Palmzondag en vond het heel bijzonder wat er allemaal gebeurde. In het middagprogramma ga ik naar de workshop van Jacob’s Ladder: ik hou namelijk van zingen.”

In Het Stedelijk zongen en dansten de jongeren na de lunchpauze enthousiast mee met Jacob’s Ladder, waarna rector Kuipers van het Ariënsinstituut een inleiding gaf over de boodschap van paus Franciscus voor deze Wereldjongerendag. Daarin staat de zaligspreking ‘zalig de armen van geest’ centraal. De rector ging onder meer in op de vraag wat arm van geest zijn eigenlijk is. Daarbij verwees hij naar Jezus: die “heeft de ultieme vorm van arm-zijn aangenomen: Hij is mens geworden. […] Hij heeft alles aan menswaardigheid achtergelaten, Hij heeft alles losgelaten, Hij heeft zich laten kruisigen en is voor ons gestorven.” Tot slot gaf Kuipers een drietal tips om de armoede van geest zelf in de praktijk te brengen: vrij zijn van materiële dingen, de manier veranderen waarop we naar armen kijken en leren van armen (zo hangt de waarde van een mens niet af van zijn bezit of bankrekening).

passion-2014-4 passion-2014-5

passion-2014-6 passion-2014-7
Foto rechtsonder: inleiding door rector Kuipers

passion-2014-8Vervolgens gingen de jongeren uiteen voor een drietal workshops. Bij Jacob’s Ladder klonk niet alleen meer muziek, maar vertelden de bandleden ook over wat ze doen en waarom. Jacob’s Ladder speelt muziek om lofprijzing te leiden en wil middels muziek de christelijke boodschap doorgeven aan jongeren en tieners. Leden van de gemeenschap Shalom uit Brazilië, die sinds enige tijd in het aartsbisdom wonen, deelden in hun workshop hun missionaire waarden met de jongeren. In zijn workshop gaf kardinaal Eijk de jongeren catechismusles: hij behandelde het tweede hoofdstuk van de jongerencatechismus Youcat. Daarin staat het geloof in Jezus Christus centraal. Kardinaal Eijk: “Jezus is voor ons heil uit de hemel neergedaald en Hij stierf aan het kruis: de plek van uiterste vernedering en verlatenheid. Hij koos daarvoor omdat Hij in armoede met ons verenigd wilde zijn. Zijn kruisdood was onmogelijk geweest als offer van God als Jezus niet eerst mens was geworden.”
De kardinaal sprak het vermoeden uit dat hij voor deze groep misschien niet veel nieuws had verteld in zijn workshop. Daarop zeiden de aanwezige jongeren “dat het toch goed was om het op deze manier weer eens te horen.”

Na de workshops trokken de deelnemers nogmaals naar de St. Janskerk voor de aanbidding. Tijdens dit uur maakten diverse jongeren gebruik van de mogelijkheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. Ook konden ze een kaarsje opsteken voor een intentie, een brief aan God schrijven en een Bijbelvers ophalen om over te bidden. Passion 2014 werd afgesloten met een gezamenlijke maaltijd in Het Stedelijk.

passion-2014-9

Tags: