Aartsbisdom > Nieuws > De X factor van de H. Martinus

De X factor van de H. Martinus

Het Aartsbisdom Utrecht organiseert in november een diaconaal weekend. “De H. Martinus verricht op 11‐11‐11 de aftrap om de diaconale activiteiten in de parochies en kerklocaties in de schijnwerpers te zetten. De profielhouders diaconie staan klaar om samen met de diaconale werkers van het bisdom de plaatselijke initiatieven te ondersteunen,” vertelt diocesaan diaconaal werker Ina van de Bunt-Koster. De elfde november is de gedachtenis van de H. Martinus van Tours, een heilige die de parabel van de barmhartige Samaritaan in praktijk bracht. Een voorbeeldig mens, een toonbeeld van naastenliefde. Hij beschikte, in moderne taal gesproken, over de X factor.

H. Martinus (316-397) is de patroonheilige van een behoorlijk aantal locaties en van twee parochies in het aartsbisdom. Van de Bunt-Koster: “Deze bisschop van Tours liet zich als jonge man in het leger raken door de nood van een bedelaar; hij deelde zijn mantel, zijn jas; zijn warmte. Hij bekeerde zich en zette vervolgens zijn talenten in voor de boodschap van het evangelie in zijn tijd. Hierdoor willen we ons in dit weekend laten inspireren.”
De X factor van de H. Martinus valt volgens haar in vier delen uiteen: “Een betekenisvolle ontmoeting; Een goede actie; Ommekeer; Icoon en ‘voorbeeldig’ zijn. We hopen dat u warm loopt voor deze kans om diaconie in Parochie en PCI in het herfstzonnetje te zetten.”

x-factor-campagnebeeld

DiaconAction
Het idee van dit weekend is om datgene wat er in de parochies diaconaal al is, zoals het bezoekwerk, de MOV of het inloophuis, te verbinden met iets nieuws. Volgens de initiatiefnemers is het een uitgelezen kans om in verschillende vieringen in dit weekend de spiritualiteit van de diaconie naar voren te laten komen. De evangelielezing van dit weekend over de talenten leent zich uitstekend hiervoor.
Om de jongeren bij dit weekend te betrekken worden de parochies en de Parochiële Caritasinstellingen uitgenodigd om ook mee te doen met DiaconAction – een jaarlijks terugkerend weekend waarin jongerengroepen in het hele land in actie komen voor mensen in hun eigen omgeving. Eenmalig wordt in het aartsbisdom dit weekend daarom een week naar voren geschoven.
Na de zomervakantie krijgen de parochies en de Parochiële Caritasinstellingen een waaier van ideeën aangereikt. Deze worden onder meer verspreid via een folder en via de website van de diaconie.

In het juninummer van het bisdomblad ‘Op Tocht’ staat een uitgebreid artikel over dit bisdombrede initiatief, klik hier.