Aartsbisdom > Nieuws > WJD@home: catechese bisschop Van den Hende

WJD@home: catechese bisschop Van den Hende

Bisschop Van den Hende van Rotterdam gaf op 27 juli aan de deelnemers van het WJD@home programma in Delft catechese. “In verbondenheid met de paus en met de jongeren in Rio volgen we het catechese-programma dat in Rio wordt gegeven. De WJD in Rio heeft als thema: ‘Ga en maak alle volkeren tot mijn leerlingen’. Woorden afkomstig uit het Nieuwe Testament, uit het Evangelie van Matteus (Mt. 28,19),” aldus bisschop Van den Hende. ‘s Avonds waren er workshops, waarvan er één (over diaconie) werd gegeven door de Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom.

2-groep-kl

Mgr. Van den Hende benadrukte dat de evangeliën “het hart van de hele Schrift zijn, omdat zij het voornaamste getuigenis zijn over het leven en de leer van het vleesgeworden Woord, onze Verlosser.” De Blijde Boodschap van Pasen is dat Jezus leeft en vraagt aan zijn leerlingen om de Blijde Boodschap door te geven aan anderen en om hen te dopen, aldus de Rotterdamse bisschop. “Wij zijn geroepen om hoorders te zijn van Jezus’ woorden en ook verkondigers en uitvoerders ervan.”
“Je leven met Jezus vraagt om in gesprek te blijven met Jezus: gebed (alleen en met de Kerk). Je relatie met Jezus heeft gevolgen voor de omgang met mensen om je heen (vrienden, buren, collega’s, familie en gezin). Je band met de Heer vraagt iedere dag om bekering (vergeving van zonden: biecht). Je leven in geloof kan niet op eigen kracht. Het is allereerst een gave van God. Je leven in geloof heeft goede voorbeelden nodig: kijk naar de heiligen als vrienden van God, zij zijn onze voorsprekers.” De bisschop benadrukte dat je levensweg als leerling van Jezus een levenslange tocht is met Jezus en zijn Kerk, van dag tot dag, met vallen en opstaan.

2-workshop-hoogenboom-a-kl

Werken van barmhartigheid
De zaterdagavond stond in het teken van drie workshops. De Utrechtse hulpbisschop Hoogenboom sprak met de jongeren over de zeven werken van barmhartigheid. Hij deed dit aan de hand van zeven schilderijen van de Meester van Alkmaar, die daarmee die werken verbeeldt. Mgr. Hoogenboom vertelde eerst iets over de katholieke sociale leer, die bij velen vaak nog onbekend is. Daarna konden de jongeren aangeven welk werk van barmhartigheid op welk schilderij werd afgebeeld.
De bisschop vroeg hen ook voorbeelden te bedenken van het werk van barmhartigheid in onze tijd. Daarbij werden zij uitgenodigd om te vertellen wat zij zelf deden als werk van barmhartigheid. Aan de hand van dilemma’s en stellingen konden de jongeren op hun beurt vragen aan de bisschop stellen: Hoe doet u dit zelf? Geeft u als bisschop geld aan bedelaars?

2-workshop-hoogenboom-c-kl

Aanbidding en Ignatiaans Bijbellezen
Pater Dries van den Akker SJ, verbonden aan de communiteit Stanislashuis op het terrein van het Stanislascollege en pastoor Tjeerd Visser, priester van het bisdom Rotterdam, spraken in een andere workshop met de jongeren over aanbidding. Er is in de avondwake aanbidding, maar niet iedereen is hiermee bekend. Wat is aanbidding? Wat kan ik in een tijd van aanbidding beleven? Wat en Wie wordt er tegenwoordig gesteld?

2-aanbidding-2-kl

Jos Moons sj is studentenpastor in Utrecht aan de FKT. Hij verzorgde zaterdagavond de workshop Ignatiaans Bijbellezen. In deze workshop maakten de jongeren kennis met de wijze waarop Jezuïeten met de bijbel bidden. “Laat nou ook paus Franciscus Jezuïet zijn: in deze workshop leerden zij dus de manier waarop de paus met de Bijbel omgaat.” Onder leiding van Moons doken de jongeren dieper in de tekst die tijdens de Wereldjongerendagen centraal staat, Mat. 28,16-20 met daarin onder andere het inmiddels bekende vers ‘Ga en maak alle volkeren tot mijn discipelen.’
Ook meditatie kwam aan bod. Moons: “In de meditatie gebruik je je fantasie. De letters van de tekst komen tot leven: hoe kijkt Jezus als hij praat, wat is de sfeer van het moment, en wat beleef jij daarbij? God werkt daar doorheen. Wat er bij je boven komt, wat je raakt, kun je in gebed uitspreken. Na afloop was er de mogelijkheid om nog wat na te praten aan de hand van de vraag: Wat vond jij van deze manier van lezen?”, aldus Jos Moons.
Het avondprogramma sloot af met aanbidding in de kapel, gevolgd door biechtgelegenheid voor de jongeren.

2-aanbidding-kl 2-jongeren-kerk-kl

Foto’s: Peter van Mulken