Aartsbisdom > Nieuws > WJD: Bezems en gedraaide keykoorden

WJD: Bezems en gedraaide keykoorden

De Nederlandse jongeren die deelnemen aan de Wereldjongerendagen in Rio de Janeiro, verblijven in een school in de wijk Recreio. Het onthaal van de parochianen was hartverwarmend, speciaal voor de jongeren zijn (koude) douches geïnstalleerd. De WJD worden 23 juli feestelijk geopend met een grootse Eucharistieviering op Copacabana Beach. Hoofdcelebrant is Orani João Tempesta, aartsbisschop van Rio de Janeiro. Deze viering is live zien op www.wjd.nl.

thuisbasis-rio-23-7
Warm welkom bij de school waar de Nederlanders verblijven

Ook de WJD-deelnemers uit Barneveld (Lucasparochie), die met de reis ‘(Be)Leef je geloof!’ hebben Fortaleza verruild voor Rio. In een terugblik op hun blog laten ze weten onder de indruk te zijn het voorprogramma dat ze daar bijwoonden. Bijvoorbeeld het bezoek dat ze op 18 juli brachten aan een opvanghuis voor drugsverslaafde jongeren, dat is opgericht door de gemeenschap Shalom. Rianne: “Nadat we een presentatie hadden gekregen over het huis en een aantal jongens had verteld over hun leven, gingen we aan het werk. Er ging een groep de buitenmuur schilderen en later met de jongens voetballen (de muur was sneller klaar dan gedacht). Er ging ook een groep deksels voor voorraadpotjes versieren, die in het winkeltje bij het opvanghuis verkocht worden.”

Avond van Barmhartigheid
De laatste groep ging naar de werkplaats om bezems te leren maken. De jongens doen dit normaal als onderdeel van hun therapie en maken er acht in 2.5 uur. Met hulp van de jongens slaagden ook de Nederlandse jongeren erin een bezem te maken, Rianne: “Hoe we die meenemen is een andere vraag. Het afscheid maakte op iedereen veel indruk en het plan is opgevat om de jongens af en toe een kaart te sturen.”
Na het bezoek aan het opvanghuis gingen de jongeren terug naar het festivalterrein waar ze in een kapel een eigen programma hadden: de Avond van Barmhartigheid, met Aanbidding en het Sacrament van Boete en Verzoening. Rianne: “Aanbidding werd in onze deelgroep beschreven als ‘chillen met Jezus’. Jezus is aanwezig en je mag alles tegen Hem zeggen, maar gewoon chillen en niets zeggen is ook prima. Annemarie vertelde over de biecht en maakte de vergelijking met de keykoorden die wij allemaal omhadden. Je keykoord kan gedraaid raken, je relatie met God is dan niet meer goed. In de biecht draait je keykoord dan weer uit elkaar en verbetert je relatie met God. Dit maakte op veel jongeren indruk en er zijn jongeren dankzij haar verhaal voor het eerst gaan biechten.”

paus-rondrit-22-7

Auto paus bestormd
Paus Franciscus arriveerde op 22 juli in Rio de Janeiro, waar hij werd welkom geheten door de president van Brazilië, Dilma Rousseff. De kleine personenauto die paus Franciscus gebruikte om van de internationale luchthaven in Galeão naar de stad Rio de Janeiro te komen, werd onderweg bestormd door duizenden enthousiaste gelovigen. Langs de route naar de stad stonden vele mensen. Een aantal malen moest het autootje op de snelweg halthouden. Tientallen mensen slaagden erin de paus die op de achterbank zat een hand te schudden. Aangekomen in de stad stapte de paus uit om plaats te nemen in een witte open jeep met een groot voorscherm. De menigte in Rio de Janeiro verwelkomde de paus met groot gejuich.
Alle hoofdonderdelen van het programma van de Wereldjongerendagen tijdens deze week zullen live uitgezonden worden op de website www.rkk.nl. Door het tijdsverschil (in Brazilië is het vijf uur vroeger) beginnen de meeste live-events in Nederland wat later op de avond.

pope-francis-22-7-quote

Het gehele programma (zie onder) van livestreams deze week is te vinden op de site van Jong Katholiek: www.wjd.nl.

Dinsdag 23 juli: aankomst en openingsviering
Woensdag 24 juli: catechese en jongerenfestival