Aartsbisdom > Nieuws > Winnaar fotowedstrijd Kerkbalans uit aartsbisdom

Winnaar fotowedstrijd Kerkbalans uit aartsbisdom

Tijdens een live uitzending via Facebook en YouTube zijn zaterdag 20 januari de winnaars bekend gemaakt van de Nationale Fotowedstrijd ‘Jouw Kerk in Beeld’, georganiseerd door Actie Kerkbalans. De bekendmaking maakte deel uit van het landelijke startmoment van de Actie Kerkbalans, dat plaatsvond in de Pauluskerk in Baarn. In de leeftijdscategorie 18+ won Gerrit te Vaarwerk van de geloofsgemeenschap H. Joseph in Lochem (parochie HH. Twaalf Apostelen).

gerrit_te_vaarwerk_2200b-klDe jury koos zijn foto (rechts) vanwege de inhoud en het beeld. “Je ziet aandacht en tederheid. Beide generaties zijn erg geconcentreerd bezig, in een handeling die voor velen bekend zal zijn. Het laat toekomst zien voor de kerk en generaties komen samen,” aldus het juryrapport.

Verder mogen Pam Buijsrogge en Iris van den Berg zich de eerste winnaars noemen in de categorieën kinderen en jongeren, terwijl Nees Boele er na een spannende finale op Facebook met de publieksprijs vandoor ging. De meer dan een uur durende uitzending werd gepresenteerd door Leo Fijen en Joanne Bijleveld. De drie prijswinnaars waren aanwezig en zagen hun winnende foto levensgroot over meerdere sandwichborden gepresenteerd worden door juryvoorzitter Ramon Mangold.
han_hilderink-klIn de categorie ‘Volwassenen’ koos de jury overigens niet alleen een winnaar, maar ook een nummer 2 en 3. De tweede plaats ging naar Trijntje Heide; derde werd wederom een beeld uit het Aartsbisdom Utrecht: Han Hilderink maakte een bijzondere foto van de doopvont in de kerk HH. Bonifatius en Gezellen in de wijk Veldmaat te Haaksbergen (parochie St. Franciscus van Assisië). In het water “weerspiegelt een prachtig glas-in-loodraam. Ook de zilveren schelp op de voorgrond weerspiegelt de kleuren van het raam,” aldus de jury.

In diverse parochies in het Aartsbisdom Utrecht werd op zaterdag 20 januari ook een startmoment georganiseerd voor Kerkbalans, soms in samenwerking met de plaatselijke protestantse gemeente. Vaak werd net als vorig jaar gekozen voor klokgelui om het begin van de actie te markeren. Zo luidde in de parochie Lumen Christi zangeres Marga Bult samen met pastoor Munsterhuis de klok van de Sint Nicolaaskerk te Denekamp. In Groenlo liet pastor Ronald den Hartog de klokken luiden van de H. Calixtusbasiliek en in Dronten luidde pastoor Boogers de klokken van de Ludgerustoren. In Haaksbergen-Buurse hadden de St. Franciscusparochie en de Protestantse Gemeente dit jaar voor het eerst een gezamenlijk startmoment. Jongeren beklommen in dat kader via de wenteltrap de eeuwenoude toren van de Pancratiuskerk om daar de klok te luiden.

Meer dan 2000 kerken voeren lokaal hun Actie Kerkbalans, waarbij ze hun leden vragen om een bijdrage voor de kerk. Deze bijdragen zijn onmisbaar om lokale parochies en gemeenten van de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland en de Oud-Katholieke Kerk in stand te houden. Het thema van de actie is dit jaar dan ook kortweg: Geef voor je kerk!

– De uitzending met de bekendmaking van de prijswinnaars is terug te zien via het Facebookaccount van Actie Kerkbalans.
Kijk hier voor alle winnende foto’s en het juryrapport van de fotowedstrijd.

start-actie-kerkbalans-xander-de-rooij-4-kl
Voorste rij: de winnaars van de fotowedstrijd. Achterste rij: de presentatoren van de live uitzending en juryvoorzitter Ramon Mangold.

Foto landelijk startmoment en foto met de winnaars: Xander de Rooij voor Actie Kerkbalans.

Tags: