Aartsbisdom > Nieuws > Willibrordzondag 2017: hervorming vandaag

Willibrordzondag 2017: hervorming vandaag

De jaarlijkse Willibrordzondag werd in 1949 ingesteld ter ondersteuning van het werk voor oecumene en evangelisatie van de Willibrordvereniging, een voorloper van de Katholieke Vereniging voor Oecumene. De heilige Willibrord is immers de patroon van de christenen in Nederland, katholieken en protestanten. In 2017 wordt Willibrordzondag gevierd op 5 november, ditmaal met als thema: ‘Hervorming vandaag – Eén is onze Meester en wij allen zijn broeders en zusters (vgl. Mt. 23,8)’.

Wat betekent de Reformatie vandaag? 500 jaar geleden bracht de Reformatie van Maarten Luther, Calvijn en anderen Kerk en wereld in rep en roer. Een nieuw zicht op het Evangelie, op de relatie met God, op Kerk en sacrament. Het leidde helaas ook tot diepe verdeeldheid en strijd.

Eeuwenlang was de scheiding tussen de katholieke en de protestantse leefwereld ook in ons land een bepalende factor. Dankzij de oecumenische beweging is dat vandaag gelukkig veranderd. Dankzij de volgehouden dialogen zijn scheidslijnen van toen deels overwonnen. Protestanten en katholieken weten zich in het ene geloof in de Drie-ene God met elkaar verbonden, staan samen voor de uitdaging om het geloof in de seculiere samenleving voor te leven en uit te dragen en zoeken naar wegen om de eenheid in Christus nog beter zichtbaar te maken.

In de viering op Willibrordzondag, de zondag voor de oecumene, staan protestanten en katholieken daarom vanuit hun verbondenheid in Christus stil bij de herdenking van de Reformatie. Dat willen zij doen met het oog op de toekomst van de Kerk in ons land en vanuit de overtuiging dat het herstel van de eenheid de Reformatie van vandaag is.

De opbrengst van de collecte op Willibrordzondag is bestemd voor het werk van de Katholieke Vereniging voor Oecumene Athanasius en Willibrord die zich vanuit de R.-K. Kerk inzet voor de oecumenische samenwerking in ons land. Meer informatie: www.oecumene.nl. Het bankrekeningnummer van de vereniging is NL73 INGB 0001087628 t.n.v. Katholieke Vereniging voor Oecumene in ‘s-Hertogenbosch.

Willibrordzondag

Tags: