Aartsbisdom > Nieuws > Willibrordzondag 2015 in teken van encycliek

Willibrordzondag 2015 in teken van encycliek

De jaarlijkse Willibrordzondag werd in 1949 ingesteld ter ondersteuning van het werk voor oecumene en evangelisatie van de Willibrordvereniging, een voorloper van de Katholieke Vereniging voor Oecumene. De heilige Willibrord is immers de patroon van de christenen in Nederland, katholieken en protestanten. De Katholieke Vereniging voor Oecumene kiest elk jaar een thema voor Willibrordzondag.

Dit jaar wordt de dag gevierd op 8 november en staat deze in het teken van de encycliek Laudato Si’ van paus Franciscus, onder het motto: ‘Ons Gemeenschappelijk Huis – Een Gezamenlijke Zorg’. Henk van Doorn pr., bisschoppelijk gedelegeerde voor de oecumene in het Aartsbisdom Utrecht, heeft deze week de parochies en pastorale beroepskrachten aangeschreven met de vraag aan de basis aandacht te schenken aan Willibrordzondag en de oecumene.

Enthousiasme
De encycliek Laudato Si’ is door de wereldwijde oecumenische beweging met enthousiasme ontvangen. Metropoliet John Zizioulas, die namens patriarch Bartholomeus (Oecumenisch Patriarch van Constantinopel) bij de presentatie aanwezig was, zei dat de uitgave van Laudato Si’ “een aangelegenheid is van grote vreugde en tevredenheid voor orthodoxen.” Olav Fyske Tveit liet namens de Wereldraad van Kerken weten dat deze encycliek laat zien dat “de zorg voor het milieu tot het hart van het christelijk geloof behoort en dat we deze als christenen aan de orde moeten stellen samen met alle mensen die zorg hebben voor onze gezamenlijke toekomst.” Ook in Nederland is vanuit de oecumenische beweging met waardering en enthousiasme op de encycliek gereageerd.

Preekschets en voorbeden
Voor de poster die de Vereniging voor Oecumene begin oktober aan de parochies stuurt, “is dankbaar gebruik gemaakt van het schilderij ‘het Zonnelied’ van p. Jan Scheffers ofm.cap (1936-2013). De encycliek begint niet voor niets met een citaat uit het Zonnelied van St. Franciscus met wie deze paus zich zeer verbonden weet. In de Nederlandse R.-K. Kerk zijn het vooral religieuzen die steeds opnieuw de aandacht vestigen op het belang van de zorg voor de schepping en de noodzaak van een nieuwe levensstijl,” zo meldt de vereniging op haar website.
De preekschets en voorbeden voor Willibrordzondag zijn gemaakt door de voorzitter van de vereniging, diaken prof.dr. Marcel Sarot (werkzaam in het Aartsbisdom Utrecht). Ze zijn te vinden op de website van de Vereniging voor Oecumene. Daar staat ook ander materiaal, zoals het achtergrondartikel Laudato Si’, encycliek van paus Franciscus over ‘ons gezamenlijke Huis’, de aarde van pastoor drs. Eric van Teijlingen, gedelegeerde voor oecumene van het bisdom Haarlem-Amsterdam.