Aartsbisdom > Nieuws > Willibrordzondag 2014: ‘Kerk, ‘n Weg te gaan’

Willibrordzondag 2014: ‘Kerk, ‘n Weg te gaan’

Willibrordzondag 2014 valt op het feest van de kerkwijding van St. van Lateranen (9 november), de hoofdkerk van het bisdom Rome waarmee alle lokale katholieke kerken in eenheid verbonden zijn.

“In de oecumenische beweging wordt met vasthoudendheid en ijver gezocht naar een gemeenschappelijk verstaan van wezen en zending van de Kerk. Een gemeenschappelijke visie is van grote betekenis op de weg naar het herstel van volledige kerkgemeenschap,” zo staat op de website van de Vereniging voor Oecumene (www.oecumene.nl).

“Dankzij de oecumenische dialogen zijn we een heel eind op deze weg gevorderd. Maar we zijn er nog niet. Het thema van Willibrordzondag 2014 ‘Kerk, ‘n Weg te gaan’ sluit aan bij deze gezamenlijke zoektocht van christenen naar een gezamenlijke visie op de Kerk. Tegelijkertijd drukt het de dynamiek uit van de Kerk als Gods volk onderweg,” zo vervolgt de tekst.

De preekschets en de voorbede voor Willibrordzondag zijn dit jaar geschreven door Henk van Doorn, priester van het Aartsbisdom Utrecht en voorzitter van de Vereniging voor Oecumene. Tevens schreef hij een korte bijdrage die als introductie op het thema in het parochieblad kan worden opgenomen. Op Willibrordzondag wordt in de Nederlandse parochies gecollecteerd voor het oecumenisch werk van de Katholieke Vereniging voor Oecumene.

Voor de poster van Willibrordzondag die begin oktober naar alle parochies is gestuurd, is een foto gebruikt die Jan Maasen, medewerker van het bisdom Rotterdam, maakte tijdens de Northern Cross pelgrimage in Noord Engeland. Deze wordt volgend jaar voor de 40ste keer in Goede Week gehouden. Over zijn ervaringen schreef Maasen een bijdrage voor het blad ‘Overeen’ van de vereniging dat ook begin oktober uitkwam.

De nieuwe oecumenische tekst over de Kerk, ‘De Kerk – op weg naar een gemeenschappelijke visie’, is beschikbaar op www.oecumene.nl. Samen met het Oecumenisch Forum voor Katholiciteit organiseert de vereniging vanaf het najaar van 2014 verschillende bijeenkomsten rond dit belangrijke document. Het doel van deze bijeenkomsten is niet alleen om de inhoud van dit document bekend te maken, maar ook om er met elkaar over in gesprek te gaan en reacties te verzamelen. Meer informatie over tijden en plaatsen staat op de site.

Tags: