Aartsbisdom > Nieuws > Willibrordzondag 2012: Elkaar tot zegen

Willibrordzondag 2012: Elkaar tot zegen

Sinds 1949 wordt op een zondag rond het hoogfeest van de H. Willibrord (7 november) in rooms-katholieke parochies in Nederland in preek en voorbede aandacht gevraagd voor oecumene. De Katholieke Vereniging voor Oecumene (KVO) bereidt de zondag inhoudelijk voor. Op Willibrordzondag 2012 (4 november) vindt onder meer de bisschoppelijke collecte plaats, in het leven geroepen om het werk van de vereniging financieel mogelijk te maken. Het motto van Willibrordzondag is dit jaar ‘Elkaar tot zegen’.

Dit motto kwam voort uit beraad in de werkgroep Refo500, die de vereniging heeft ingesteld om vorm te geven aan oecumenische activiteiten met het oog op de viering en herdenking van de Reformatie in 2017. In de 16de eeuw stonden de verhoudingen tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de Reformatoren op scherp. Dit komt tot uitdrukking in wederzijdse banvloeken en veroordelingen die in de Heidelbergse Katechismus en het Concilie van Trente zijn terug te vinden. Een oecumenische herdenking (viering) van de Reformatie veronderstelt een kwalitatieve verbetering van de wederzijdse beeldvorming en verstandhouding. Langs de weg van de dialoog zijn de scherpe kanten in de verhoudingen overwonnen en is het mogelijk om ook gezamenlijk terug te kijken naar de geschiedenis met als inzet dat de pijnlijke herinneringen uit verleden verzoend worden.

“Elkaar tot zegen! Dat is een opdracht voor iedere christen. Dat is een opdracht voor iedere kerk. Dat is een opdracht voor de oecumenische beweging, die wil komen tot de zichtbare eenheid van de Kerk. Op de weg daar naartoe zijn alle kerkgemeenschappen geroepen om elkaar tot zegen te zijn. Van harte beveel ik daarom de viering van Willibrordzondag op 4 november bij u aan,” zo schrijft pastoor Henk van Doorn in de aanbevelingsbrief voor Willibrordzondag die vorige maand naar de parochies is gestuurd. Van Doorn is bisschoppelijk gedelegeerde voor oecumene in het Aartsbisdom Utrecht en tevens voorzitter van de Katholieke Vereniging voor Oecumene.

Materiaal
Op de poster voor Willibrordzondag 2012 staat het schilderij ‘De Jakobszegen’ van Rembrandt uit 1656. Op www.oecumene.nl zijn preekschetsen en voorbeden te vinden, gemaakt door pastoor dr. Bernard Hegge, gedelegeerde voor oecumene van het bisdom Roermond, en ds. Jan van Pijkeren, adviseur van het bestuur van de vereniging namens de PKN.