Aartsbisdom > Nieuws > Wereldjongerendagen: parochies steunen jongeren

Wereldjongerendagen: parochies steunen jongeren

In diverse parochies van het Aartsbisdom Utrecht hebben pastorale beroepskrachten en jongeren de handen ineen geslagen om zich als groep voor te bereiden op de Wereldjongerendagen (WJD). “Hierbij worden jongeren door de parochie ondersteund in de praktische, inhoudelijke en financiële voorbereiding. Omdat voor veel jongeren het reisbedrag van € 695,- hoog is, hebben sommige parochies voor hun jongeren een financiële regeling getroffen, waarbij ze voor een lager bedrag naar de WJD kunnen gaan,” vertelt diocesaan jongerenwerker Hao Tran.

“Er wordt dan wel van hen verwacht dat ze actief deelnemen in de voorbereiding en zelf sponsoracties organiseren om geld in te zamelen. Parochies dragen op hun beurt financieel bij door bijvoorbeeld een (deur)collecte te houden,” aldus Tran.

‘Stimulans aan parochieleven’
Samen als groep voorbereiden biedt zowel kansen voor jongeren als voor de parochie, is zijn ervaring. “Onder jongeren ontstaat een groepsband waardoor de WJD intensiever beleefd worden en de groep daarna in de parochie verder kan gaan. De aanwezigheid van jongeren in de parochie en hun enthousiasme geven stimulans aan het parochieleven.”
Pastorale beroepskrachten worden opgeroepen om jongeren in hun eigen parochie (of in samenwerking met andere parochies) bijeen te brengen en hun de mogelijkheid te bieden naar de WJD te gaan. Dit is een mooie en goede manier om bijdrage te leveren aan de toekomst van de eigen parochie.

Wie vanuit de parochie vragen heeft of tips kan gebruiken in het voorbereiden van jongeren op weg naar de WJD, kan contact opnemen met jongerenwerker Hao Tran: tran@aartsbisdom.nl.

logo-wjd-madrid-nl-webversie

Tags: