Aartsbisdom > Nieuws > Wereldjongerendagen Madrid voorbij

Wereldjongerendagen Madrid voorbij

Jongerenwerker Hao Tran van het Aartsbisdom Utrecht kijkt tevreden terug op de Wereldjongerendagen in Madrid. Met een avondwake en de slotmis op 21 augustus werden deze WJD afgerond. “Tijdens de avondwake zijn we in het begin bijna weggeregend, maar ook dat is goed gekomen. Ik ben trots op onze Utrechtse groep, we hebben een hele mooie tijd gehad.” De paus sloot de WJD officieel af met een zegen en de bekendmaking dat de volgende editie in Rio de Janeiro zal worden gehouden (2013).

Ruim een miljoen jongeren waren op zaterdag 20 augustus naar het vliegveld Cuatro Vientos gekomen. Hier werd de avondwake samen met de paus gehouden. Na een onderbreking door noodweer kon samen met de paus het Heilig Sacrament worden aanbeden. Hao Tran: “Het was heel bijzonder om met zoveel jongeren bij elkaar te zijn. De aanbidding was een echt hoogtepunt van de avond: met zoveel jongeren in totale stilte bijeen zijn was echt indrukwekkend.” De avond werd afgesloten met een groot vuurwerk.

Deze foto en foto linksboven: JMJ 2011

Na een nacht op het veld maakten de jongeren zich ‘s ochtends op voor de Heilige Mis. Hun aantal was inmiddels toegenomen tot anderhalf à twee miljoen. In zijn preek benadrukte paus Benedictus XVI zijn blijdschap met de grote opkomst bij deze Wereldjongerendagen en stond hij stil bij de liefde van Christus voor hen. Hij riep de jongeren onder meer op een echte vriend van Jezus te zijn en standvastig te blijven in het geloof, ook als dat door anderen niet begrepen of gewaardeerd wordt. Ook vroeg hij hen het geloof te verspreiden en deel te nemen aan het parochieleven en betrokken te blijven bij de kerk. “Houd Christus niet voor jezelf! Deel met anderen de vreugde van je geloof,” zo vroeg de paus.

Foto: JMJ 2011

“Voor de Utrechtse jongeren waren de avondwake en de slotmis echt een hoogtepunt van deze WJD. Ze waren zeer aandachtig en hiermee zijn de WJD enthousiast geëindigd,” aldus Tran. De Utrechtse WJD-pelgrims vertrekken op 22 augustus naar Nederland, waar ze een dag later zullen aankomen. Vóór het vertrek is er nog een slotviering in de parochiekerk vlakbij de school waar ze de afgelopen dagen overnacht hebben.

Avondwake – foto: Ramon Mangold / SRKK

‘Vuur’
De Nederlandse WJD-organisatie, Jong Katholiek, kijkt al vooruit naar het volgende evenement. Op 6 november organiseert ze in Den Bosch de nationale Katholieke Jongerendag. Het thema is dit jaar ‘Vuur’. Caroline Visser (Jong Katholiek): “Tijdens deze jongerendag willen we het vuur van geloof opnieuw aanwakkeren, we willen jongeren de gelegenheid geven om hun passie voor het katholieke geloof concreet te maken.”
Om dit zichtbaar te maken, hebben 7 jongeren op 21 augustus een kaars aangestoken tijdens één van de laatste ‘Nederlandse’ missen in Madrid. Nederlandse WJD-pelgrims steken deze kaarsen op 6 november opnieuw aan, en brengen die naar de Maaspoort in Den Bosch, waar de Katholieke Jongerendag plaatsvindt.

Foto: JMJ 2011

Tags: