Aartsbisdom > Nieuws > Wereldjongerendagen 2016 in Krakau

Wereldjongerendagen 2016 in Krakau

De Wereldjongerendagen (WJD) in Krakau zijn nog ver weg, maar het WJD-kernteam van het Aartsbisdom Utrecht is al druk bezig met de voorbereidingen. Sterker nog: het programma is al globaal bekend, zo liet het kernteam deze week weten.

“We hopen met 200 jongeren (inclusief begeleiders) naar Krakau te gaan. De planning is dat we op zondag 17 juli 2016 met bussen naar het bisdom Opole vertrekken om hier deel te nemen aan het WJD-voorprogramma. We gaan naar dit bisdom omdat pastoor Joachim Skiba, die in ons aartsbisdom werkzaam is, hier vandaan komt en er goede contacten heeft,” aldus het kernteam.

Tijdens het voorprogramma gaat de groep onder meer naar Wadowice (de geboorteplaats van paus Johannes Paulus II) en de Mariabedevaartplaats Czestochowa. Ook bezoeken de deelnemers de concentratiekampen in Auschwitz-Birkenau. “Verder zullen we in Opole veel Poolse jongeren ontmoeten en ontdekken wat de Poolse cultuur en geloof inhouden. We verblijven in gastgezinnen, waardoor we op een persoonlijke manier in contact komen met het Poolse leven,” aldus het WJD-kernteam.

De Utrechtse WJD-pelgrims vertrekken maandag 25 juli naar Krakau om de Wereldjongerendagen mee te maken. “Hier komen we samen met andere jongeren uit Nederland voor gezamenlijke programmaonderdelen. We zullen in Krakau niet alleen miljoenen jongeren uit de hele wereld ontmoeten, maar ook Paus Franciscus. Naast momenten van ontmoeting, festivals, concerten en workshops bieden de WJD veel ruimte voor geloofsverdieping zodat je kunt groeien in je geloof en je relatie met God,” zo meldt het kernteam. Maandag 1 augustus reizen de deelnemers terug naar Nederland, waar ze dinsdag 2 augustus zullen aankomen.

De kosten van deze reis zijn nog niet bekend, het globale programma al wel (onder voorbehoud): zie hieronder. Het WJD-kernteam tot besluit: “Net als voorgaande keren zal het weer een fantastische en onvergetelijke reis worden. Mis het dus niet en ga mee! Zoek alvast jongeren in jouw parochie op en bespreek met elkaar hoe je in de parochie sponsoracties op kunt zetten om geld in te zamelen zodat je mee kunt gaan.”

Globale programma WJD-reis Aartsbisdom Utrecht:

• Zondagavond 17 juli: Vertrek vanuit NL
  • Maandagochtend 18 juli: aankomst en rustige dag met kennismaking en teambuilding
  • Dinsdag 19 juli: naar Wadowice en daarna Auschwitz met mogelijkheid om hierover na te praten
  • Woensdag 20 juli: ochtend: Czestochowa, daarna naar Opole, aankomst Opole, naar gezinnen, Eucharistieviering, kampvuur
  • Donderdag 21 juli: cultuurdag: musea en interessante plekken; sportieve activiteiten en Eucharistieviering
  • Vrijdag 22 juli: Dag van barmhartigheid: ontmoeting met mensen in nood (bv. repareren op school en mensen helpen), aanbidding, Eucharistieviering
  • Zaterdag 23 juli: Dag van de gemeenschap: bedevaart naar H. Anna, ontmoeting met bisschop, concert
  • Zondag 24 juli: Familiedag: Eucharistieviering in parochie, ontmoeting en uitje met familie, feest
  • Maandag 25 juli: Eucharistieviering, daarna naar Krakau en aankomst in Krakau
  • Dinsdag 26 juli t/m zondag 31 juli: WJD-programma in Krakau