Aartsbisdom > Huwelijk en gezin > Webinar ‘Recht op vrijheid van meningsuiting’

Webinar ‘Recht op vrijheid van meningsuiting’

Na een geslaagde eerste editie vorig jaar, organiseert het opGROEIsymposium in 2022 opnieuw een webinar. Ditmaal op vrijdag 18 februari met het thema ‘Recht op vrijheid van meningsuiting’. Spreker is Jean-Paul Van De Walle, juridisch adviseur op het gebied van godsdienstvrijheid, pro-life onderwerpen en het gezin.

Het opGROEIsymposium is een initiatief van een aantal particulieren en enkele organisaties die actief zijn op het gebied van gezin en opvoeding, waaronder Samuel Advies, het Instituut voor Huwelijk, Gezin en Opvoeding (IHGO) en het Centrum voor Parochiespiritualiteit (CPS). Elise Bangma-Mertens van de afdeling Huwelijk en gezin van het Aartsbisdom Utrecht beveelt deelname aan het webinar van harte aan.

In gesprek gaan
“Ieder opGROEIsymposium komen er vragen over hoe en in hoeverre je als ouders/opvoeders met bijvoorbeeld school in gesprek kunt gaan over onderwijsstof die niet aansluit op de christelijke waarden die je in de opvoeding aan je kinderen mee wil geven,” zo meldt de organisatie. “Vaak gaat het dan om ethische onderwerpen en de kijk op relaties en seksualiteit. Een voorbeeld hiervan is de Week van de Lentekriebels (21 t/m 25 maart 2022) waar veel scholen bij aansluiten en waarvan de inhoud voor een groot deel haaks staat op het christelijke mensbeeld.”

Vrijheid in gevaar
Hierover in gesprek gaan, valt lang niet altijd mee, aldus het opGROEIsymposium. “Om ons heen zien we dat de vrijheid van meningsuiting steeds meer onder druk komt te staan, juist als het gaat over het mensbeeld van waaruit wij als christenen leven en onze kinderen opvoeden. Sommige wetten lijken erop aan te sturen het verkondigen van Gods Blijde Boodschap strafbaar te stellen. Kan dat eigenlijk wel?” Spreker Jean-Paul Van De Walle is jurist en gaat tijdens het webinar in op de vrijheid van meningsuiting. Hij is werkzaam bij ADF International, een juridische organisatie die zich inzet om de fundamentele vrijheden van mensen te beschermen en de inherente waardigheid van elke persoon te bevorderen.

Spreker
Van De Walle: “Het recht op vrije meningsuiting is een van de belangrijkste mensenrechten. Het vormt de hoeksteen van elk debat en is daarom een essentieel onderdeel van de democratie. Steeds vaker echter lijkt deze fundamentele vrijheid in het gedrang te komen.” Sommige voorbeelden geven aan dat die vrijheid ernstig bedreigd wordt. Zo staat de organisatie waar Van De Walle voor werkt momenteel Päivi Räsänen bij, een Fins parlementslid en gewezen minister die thans vervolgd wordt omdat zij op Twitter een Bijbelvers publiceerde waarmee ze de steun van haar kerkgemeenschap (de leiders ervan) aan een LGBT-optocht aan de kaak stelde.
OpGROEIsymposium: “Jean-Paul zal ons juridische en ethische achtergrondinformatie aanreiken en voorbeelden geven hoe we in ons contact met onze omgeving (school, familie, collega’s) kunnen blijven getuigen van onze kijk op leven, liefde en seksualiteit, terwijl we respectvol blijven.”

Voor meer informatie en aanmelden: www.opgroeisymposium.nl (zie ook de aanklikbare flyer hieronder)