Aartsbisdom > Nieuws > Wapenschild voor Zwolse Onze Lieve Vrouwe Basiliek

Wapenschild voor Zwolse Onze Lieve Vrouwe Basiliek

Tijdens de Eucharistieviering van 11.00 uur op zondag 18 oktober is in de Zwolse Onze Lieve Vrouwe Basiliek het wapenschild van deze basiliek onthuld door de ontwerper, Bert Dijkink. Pastoor Peter van der Weide van de basiliek zegende het wapenschild vervolgens in. Zondag 8 november viert de OLV basiliek dat de kerk 200 jaar geleden weer voor de katholieke eredienst beschikbaar kwam. Daarbij zal ook aartsbisschop Eijk aanwezig zijn.

Zwollenaar Bert Dijkink, politiek tekenaar van Weblog Zwolle, stadsschilder, kunstschilder en ’alleskunner’ op het gebied van potlood en penseel, had het wapenschild in opdracht van het parochiebestuur vervaardigd. Tijdens de feestelijke eucharistieviering op 18 oktober zong het koor van de basiliek tevens een speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd muziekstuk van kerkmusicus en organist Bernard Bartelink.

wapenschild_basiliek_zwolle-bThomas a Kempis
Tien jaar geleden werd de toenmalige Onze Lieve Vrouwe kerk bij pauselijk besluit tot basiliek verheven. Hierbij behoort een aantal eretekenen, waaronder het wapenschild, dat door de Hoge Raad voor de Adel als religieus wapen is vastgesteld. Het conopeum en het tintinnabulum, de twee andere eretekenen, waren al in het bezit van de basiliek.
Het wapen bestaat uit 4 delen. Het bovenste deel bevat het conopeum en het tintinnabulum, het onderste deel bestaat uit het Zwolse wapen en het teken van de beschermheilige van de basiliek, Maria. Onder het wapen is door Bert Dijkink een sierlint bevestigd, met de spreuk: ’Regnum Dei intra vos est’ – ’Het rijk van God is in uw binnenste’. Deze spreuk is ontleend aan Boek 2, Hoofdstuk 1, vers 1-6 van ‘De Navolging van Christus’ van Thomas a Kempis. De parochie waartoe de OLV basiliek hoort is genoemd naar deze bekende Zwolse monnik. In het klooster op de Agnietenberg, enkele kilometers buiten Zwolle, schreef Thomas a Kempis zijn bekende boek ’De navolging van Christus’.

Bron: www.weblogzwolle.nl
Foto’s: Hans Smit Fotografie