Aartsbisdom > Nieuws > Vreugdevol openingsfeest jongeren aartsbisdom

Vreugdevol openingsfeest jongeren aartsbisdom

Het jongerenplatform van het Aartsbisdom Utrecht organiseerde zondag 6 oktober een feest ter opening van het seizoen 2013-2014. Dit openingsfeest begon met een Eucharistieviering in de Franciscuskerk in Nunspeet, waar deze zondag tevens het parochiefeest werd gevierd.

Na deze feestelijke viering, met mgr. Woorts als celebrant, begaf de groep van ongeveer 40 jongeren zich naar het recreatie- en sportcomplex De Brake. Hier maakten de jongeren kennis met elkaar en konden ze (na de lunch) zwemmen, bowlen of meedoen aan Oudhollandse Spelen. Diocesaan jongerenwerker Hao Tran: “Je kon zien dat de jongeren het naar hun zin hadden tijdens het openingsfeest.” Eén van de jongeren vertelt dat hij graag naar de jongerenactiviteiten van het bisdom gaat. “De sfeer is goed en ik kan mezelf zijn. Het is fijn om met vrienden van de kerk leuke dingen te doen en samen met het geloof bezig te zijn.”
Na het actieve gedeelte keerde de groep terug naar de kerk waar pastor Anton ten Klooster geestelijke input bood over de vreugde van het christen zijn. Bevlogen vertelde deze jonge priester dat vreugde meer is dan een gevoel en dat Christus de bron is van onze vreugde. Naar deze bron dienen wij steeds weer terug te keren, willen we echt vreugdevol leven. Aan het eind van de inleiding kregen de jongeren vragen mee waarover zij tijdens de aanbidding na konden denken. De aanbidding werd geleid door vicaris Pauw. Stephie Mertens, één van de leden van het jongerenplatform, verzorgde de muziek en zang. Het openingsfeest werd afgesloten met een Italiaanse maaltijd.

openingsfeest-2 openingsfeest-3

Blij weerzien tijdens WJD-reünie
Een week eerder, op zondag 29 september, ontmoetten de deelnemers en begeleiders van de reis ‘(Be)Leef je geloof’ elkaar na twee maanden weer op de WJD-reünie. Dat ze blij waren elkaar weer te zien, bleek onder meer uit de enthousiaste manier waarop de jongeren elkaar begroetten. Eén van hen verwoordde de emoties als volgt: “Iedereen is nog hetzelfde en de band is nog steeds sterk, want we hebben samen zoveel mooie ervaringen gedeeld.”
Na met elkaar bijgepraat te hebben, begon de Eucharistieviering waarin ‘jeugd- en jongerenvicaris’ Pauw celebreerde en pater Aristoteles (van de gemeenschap Shalom, waar de jongeren het voorprogramma hadden), pastor Anton ten Klooster en kapelaan Nico Kerssens concelebreerden. De viering werd muzikaal opgeluisterd door de eigen WJD-band, die voor de jongeren bekende liederen zong.
Vervolgens blikte de groep terug op de reis door te kijken naar videobeelden en foto’s. Verder schreven de jongeren een kaart om samen met foto’s op te sturen naar mensen die zij in Brazilië hebben ontmoet. Ook vulden ze een evaluatieformulier in over de WJD-reis. Het gemiddelde eindcijfer voor de reis ‘(Be)Leef je geloof’ bleek maar liefst een 8,6. Jongerenwerker Hao Tran: “Als je terugkijkt op onze mooie ervaringen en als je het grote enthousiasme voelt dat de groep hier nog steeds heeft, dan merk je dat we echt een geweldige reis hebben gehad en dat deze reis een grote en positieve impact heeft op de jongeren.”
Tijdens de reünie herinnerde Hao Tran de jongeren aan de woorden die paus Franciscus tijdens de slotmis van de WJD sprak: gaat, vrees niet en dien. Tran gaf voorbeelden hoe je in de praktijk zonder vrees kunt gaan om te dienen. Vervolgens spraken de jongeren in kleine groepjes met elkaar over hoe zij de woorden van de paus in hun eigen leven kunnen vormgeven. De reünie eindigde met een maaltijd.

openingsfeest-4 openingsfeest-5

Tags: