Aartsbisdom > Nieuws > Voormalig hoofd krijgsmacht aalmoezenier Heutinck overleden

Voormalig hoofd krijgsmacht aalmoezenier Heutinck overleden

Te Winterswijk is op 28 oktober overleden de zeereerwaarde heer Bernardus Franciscus Heutinck, priester van het Aartsbisdom Utrecht. Hij werd geboren te Mariënvelde op 28 november 1940. Na zijn priesterwijding op 9 juli 1966 was hij achtereenvolgens kapelaan te De Lutte, Aalten, Groenlo en Zieuwent. Met ingang van 1 maart 1974 trad hij in dienst bij het Militair Ordinariaat. Op 1 januari 2000 ging Ben Heutinck met emeritaat.

Na ruim zeven jaar priesterlijke arbeid in het parochiepastoraat koos Ben Heutinck voor de Geestelijke Verzorging bij de Koninklijke Landmacht. “Hij toonde zich zeer betrokken op de soldaten die aan zijn pastorale zorg waren toevertrouwd,” zo schrijft kardinaal Eijk in het overlijdensbericht dat het Aartsbisdom Utrecht heeft verstuurd. Kardinaal Eijk: “Als directeur van het rooms-katholieke vormingscentrum ‘De Vlasakkers’ was hij een geweldige gastheer voor de legeraalmoezeniers die daar cursussen kwamen geven. […] In zijn functie van hoofd krijgsmacht aalmoezenier nam hij zijn stafaalmoezeniers heel serieus en stelde hij zich luisterend en belangstellend op.”
Na zijn pensionering genoot Heutinck van de natuur in de omgeving van Winterswijk. Hij was een echt familiemens; voor zijn nichten en neven was hij de heeroom die gevraagd werd voor huwelijksvieringen en het dopen van hun kinderen. Kardinaal Eijk: “Op zijn rouwkaart staat ‘Amor vincit omnia’: Als priester en aalmoezenier heeft Ben de liefde van God verkondigd, die door het lijden, sterven en verrijzen van zijn Zoon Jezus Christus de dood heeft overwonnen.”

Er is gelegenheid om afscheid te nemen op zaterdag 3 november van 12.30 tot 12.45 uur in de rouwkapel van de kerk van Onze Lieve Vrouw van Lourdes, Waalderweg 1 te Mariënvelde. De gezongen uitvaart zal om 13.00 uur plaatsvinden in voornoemde kerk. Aansluitend is de begrafenis op het parochiële kerkhof aldaar.

Klik hier voor het volledige overlijdensbericht