Aartsbisdom > Nieuws > Voorbereiden op Pasen met ‘24 uur voor de Heer’

Voorbereiden op Pasen met ‘24 uur voor de Heer’

In het Aartsbisdom Utrecht deden diverse parochies op vrijdag 29 en zaterdag 30 maart mee met het initiatief ‘24 uur voor de Heer’. In Utrecht, Baarn, Vleuten en Groenlo konden mensen terecht in de kerk voor een gevarieerd programma rond gebed, Eucharistische aanbidding en het sacrament van verzoening. De ‘24 uur voor de Heer’ werden dit jaar voor de zesde keer gehouden en zijn een initiatief van de Pauselijke Raad voor de Bevordering van de Nieuwe Evangelisatie.

Deze Pauselijke Raad bestaat nog maar kort, sinds 2010, en heeft als taak de bezinning over de nieuwe evangelisatie te bevorderen en de plaatselijke bisschoppen te ondersteunen met nieuwe initiatieven. De raad organiseerde op verzoek van de paus ook het Heilig Jaar van de Barmhartigheid (2016). In dat jaar, maar ook daarna, werden de twee kanten van barmhartigheid benadrukt: gelovigen worden opgeroepen om werken van barmhartigheid te doen én om barmhartigheid te ontvangen in het sacrament van boete en verzoening (de biecht). Op vrijdagmiddag 29 maart opende paus Franciscus in de Sint Pieter in Rome deze editie van ‘24 uur voor de Heer’ in Rome.

De Nicolaaskerk in Baarn was tijdens de ‘24 uur voor de Heer’ open voor ieder die dichtbij Jezus wil zijn: in de Eucharistie, de aanbidding, het sacrament van boete en verzoening, gebed, stilte en muziek. Voorafgaand schreven jongeren iconen onder begeleiding van Viky Beens en Jacqueline van den Eshof. Pastor Mauricio Meneses: “Er hing een prachtige sfeer in de Nicolaaskerk. Iconen schrijven is niet zomaar een uiting van creativiteit, het is een vorm van meditatie en gebed. Daarna begon de ‘24 uur voor de Heer’ in de Nicolaaskerk.”

Els Zwanikken (15) uit Baarn was op vrijdagavond bij de aanbidding die speciaal georganiseerd was voor de jongeren van TeenChallenge. Ze vond het zo mooi dat ze op zaterdag mee is gekomen met haar moeder voor de aanbidding. Tijdens de aanbidding was er onder meer een overweging over de vastenbrief van paus Franciscus en het thema ‘Leef Gods liefde’, dat in Baarn was gekozen als thema voor deze ‘24 uur voor de Heer’. Pastoor Joachim Skiba was celebrant in de Eucharistieviering op zaterdag 30 maart.

In de Vredeskapel van de Sint Catharinakathedraal te Utrecht vierden gelovigen en plebaan Hans Boogers op zaterdag 30 maart de Eucharistie ter afsluiting van de ‘24 uur voor de Heer’. Mw. Chris John (32) uit India deed de lezingen in het Engels.
De ‘24 uur voor de Heer’ worden bewust gehouden in de Veertigdagentijd als periode van gebed, vasten en naastenliefde ter voorbereiding op Pasen. Toen paus Franciscus voor het eerst opriep tot de ‘24 uur voor de Heer’ gaf hij daarbij een tekst van Jesaja ter overweging: “Is dit niet het vasten zoals Ik het verkies: boosaardige boeien slaken, de strengen van het juk losmaken, de geknechte de vrijheid hergeven, en alle jukken door te breken? Is vasten niet dit: uw brood delen met wie honger heeft; arme zwervers opnemen in uw huis; een naakte kleden die gij ziet en u niet onttrekken aan de zorg van uw broeder?” (Jesaja 58, 6-7).

(Foto’s: Ramon Mangold)