Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Lourdes > Vijfde Lourdesbedevaart aartsbisdom van start

Vijfde Lourdesbedevaart aartsbisdom van start

In Lourdes arriveerden op 29 april de deelnemers aan de jubileumbedevaart van het Aartsbisdom Utrecht: het is de vijfde editie. De ruim 1.300 pelgrims reisden per bus, trein (het leeuwendeel) of vliegtuig naar dit bedevaartsoord. De treinpelgrims werden vanaf diverse opstapplaatsen in Nederland per bus naar het Noord-Franse stadje Tourcoing vervoerd. Daar vertrok de TGV naar Lourdes, die aan het begin van de avond arriveerde.

De pelgrims die per bus en vliegtuig reisden, waren al eerder die dag op de plaats van bestemming. Zij hadden na aankomst gelegenheid om per groep naar de Grot te gaan. Om 16 uur verzamelden deze pelgrims zich in de Basilique de l’Immaculée Conception voor de Eucharistieviering. Pastoor Skiba (parochies HH. Martha en Mariaparochie en Onze Lieve Vrouwe van Amersfoort) was hoofdcelebrant, priesters uit het Aartsbisdom Utrecht en enkele andere plaatsen concelebreerden.
Deze bedevaart wordt georganiseerd door het Aartsbisdom Utrecht en Huis voor de Pelgrim, ook groepen uit het aartsbisdom die in deze periode met Christoffel Reizen naar Lourdes gaan, sluiten zich aan. Samen met de aartsbisschop van Utrecht kardinaal Eijk, mgr. Woorts en hoofdaalmoezenier vicaris Cornelissen vormen zij in Lourdes één groep pelgrims. Op 30 april om 10 uur vieren de pelgrims de Eucharistie bij de Grot, de KRO-NCRV zal deze viering met kardinaal Eijk als hoofdcelebrant rechtstreeks uitzenden op NPO 2.

Openingsfoto en foto’s hieronder: Ramon Mangold

Tags: ,