Aartsbisdom > Nieuws > Vieringen op en rond Maria Tenhemelopneming

Vieringen op en rond Maria Tenhemelopneming

Vrijdag 15 augustus viert de R.-K. Kerk het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. Daarbij wordt herdacht dat Maria, de Moeder van Jezus, aan het einde van haar aardse leven door God in de hemel werd opgenomen. Veel parochies in het Aartsbisdom Utrecht organiseren extra vieringen op deze dag; andere parochies besteden tijdens de reguliere vieringen aandacht aan dit hoogfeest. Enkele bijzondere vieringen:

In Zwolle (parochie Thomas a Kempis) wordt om 18.45 uur een processie rond de Basiliek van Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming gehouden. In deze basiliek bevindt zich ook de schrijn met het gebeente van Thomas a Kempis. Aansluitend is er in de basiliek aan de Ossenmarkt een Eucharistieviering.
Voor de gehele Z. Titus Brandsmaparochie wordt het hoogfeest van Maria Tenhemelopneming gevierd in Renkum, in de kerk O.L.Vrouw Tenhemelopneming. Om 19.00 uur viert hulpbisschop Woorts de Eucharistie; aansluitend is er een korte processie door het Rosarium Mariae. Na de Eucharistieviering is er gelegenheid voor ontmoeting.
In de St. Josephkerk te Zeist (Rozenstraat 20) is er om 19.00 uur een Eucharistieviering met als celebrant hulpbisschop Hoogenboom.

In Deventer worden op 15 augustus Maria-kruidenbundeltjes (kruudwösj) gezegend. “Het is een heel oud gebruik om de heilige Maagd Maria aan te duiden met namen die ontleend zijn aan de plantenwereld en in haar een bloem te zien die de gezegende vrucht Jezus heeft voortgebracht,” zo meldt de parochie H. Lebuinus op haar website. Mensen kunnen thuis hun eigen Maria-kruidenbundeltje samenstellen en dit meenemen naar de kerk. Na de Eucharistieviering in de Maria Koninginkerk (Mariënburghstraat 2, aanvang: 10.30 uur, m.m.v. Gemengd Koor Maria Koningin) gaan de gelovigen in processie naar de tuin, waar pastoor Skiba Gods schepping én alle meegebrachte Mariatakjes zal zegenen. Na afloop is er gelegenheid om koffie en thee te drinken en wordt de Maria-kruidenwijn die vorig jaar is gebotteld, ontkurkt en uitgeschonken.

Naar aanleiding van oproepen van de Nederlandse bisschoppen, bisschoppen in Irak en Syrië en paus Franciscus sluiten de gezamenlijke parochies van de H. Gabriël, HH. Maria en Laurentius en De Verrijzenis zich aan bij het gebed voor de vervolgde christenen in Irak en Syrië. Op 15 augustus wordt tijdens de traditionele openluchtviering bij de Mariakapel in Vethuizen (op de hoek Langeboomsestraat- Holthuizerstaat) gebeden voor medegelovigen in Irak en Syrië. Deze Eucharistieviering vangt aan om 19.00 uur. Bij slecht weer wordt de viering verplaatst naar de Oswalduskerk aan de Bovendorpstraat 8 te Zeddam. Voor deze viering heeft pastoor Ambting van de parochies De Verrijzenis en HH. Maria en Laurentius in het bijzonder christenen uit Syrië en Irak uitgenodigd. Meer informatie en routebeschrijving: klik hier.

Om 11.00 uur zendt omroep RKK op Nederland 2 een Eurovisie-viering uit ter gelegenheid van Maria Tenhemelopneming. De rechtstreekse Eucharistieviering komt vanuit de basiliek Notre-Dame-de-la-Garde te Marseille, Frankrijk. Hoofdcelebrant is de aartsbisschop van Marseille, mgr. Georges Pontier. De neobyzantijnse basiliek Notre-Dame de la Garde is gesitueerd op het hoogste punt van de stad Marseille, een 162 meter hoge kalkstenen rots aan de zuidkant van de oude haven. Deze kerk is één van de belangrijkste toeristische trekpleisters van de stad. Daarnaast trekt de kerk vele bedevaartgangers, met name tijdens het Hoogfeest van Maria Tenhemelopneming. De lokale bevolking noemt de kerk ook wel ‘La bonne mère’ (‘de goede moeder’). Bij de basiliek staat een 60 meter hoge klokkentoren met op de top daarvan een enorm standbeeld van de Heilige Maria met het kindje Jezus. Dit beeld is zichtbaar vanuit grote delen van de stad en ook van ver op zee.

Zaterdag 16 augustus vindt om 18.30 uur bij de Mariakapel aan de Tatelaarweg in Didam (parochie H. Gabriël) de jaarlijkse Mariaviering in de openlucht plaats. Diaken Leon Feijen gaat voor; de zang wordt verzorgd door het Mariakoor uit Didam. Bij slecht weer wordt de viering verplaatst naar de Mariakerk.

In de St. Paulusparochie wordt zondag 17 augustus een speciaal ‘Uur van Gebed’ gehouden voor vervolgde christenen en de wereldvrede. Van 17.00 uur tot 18.00 uur is de H. Calixtuskerk (Nieuwstad 12, Groenlo), het eucharistisch centrum van de parochie, open en wordt het Allerheiligste Sacrament voor aanbidding uitgesteld. Er is gelegenheid om in stilte te bidden en een kaarsje op te steken.

Paus Franciscus heeft op 7 augustus een dringende oproep gedaan aan de Kerk wereldwijd om mee te bidden voor vrede in Irak. Hij spreekt lokale kerkgemeenschappen aan, maar ook individuele gelovigen om te bidden voor de getroffen bevolkingsgroepen in het door geweld geteisterde Irak. De Nederlandse Bisschoppenconferentie riep al eerder op om op Maria Tenhemelopneming te bidden voor in de knel geraakte en vervolgde christenen wereldwijd en vooral in het Midden-Oosten: lees hier de oproep en een voorbeeld-gebed.