Aartsbisdom > Nieuws > Viering zondag Goddelijke Barmhartigheid te Groenlo

Viering zondag Goddelijke Barmhartigheid te Groenlo

Op 13 april lijdensverhaal in woord, muziek en beeld in Rietmolen

Sinds het jaar 2000 heet de tweede zondag van Pasen (Beloken Pasen) de ‘Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid’. In dat jaar gaf de heiligverklaarde paus Johannes Paulus II deze titel aan deze zondag. Op zondag 23 april organiseert de gebedsgroep van de St. Paulusparochie te Groenlo e.o. in de H. Calixtusbasiliek aan de Kerkwal te Groenlo een uur van gebed, waarin onder meer de rozenkrans van de goddelijke barmhartigheid wordt gebeden.

Goddelijke BarmhartigheidOok is er gelegenheid tot Eucharistische aanbidding en tot het ontvangen van het sacrament van boete en verzoening. Het gebedsuur wordt gehouden van 15.00 uur tot 16.30 uur. Eerder op deze zondag is de Hoogmis in de basiliek om 10.30 uur.

Het besluit om de ‘Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid’ in te stellen is gerelateerd aan de ervaringen van de heilige Poolse zuster Maria Faustina Kowalska, van wie Johannes Paulus II een vereerder was. Aan haar heeft de Heer zich bekendgemaakt en gevraagd de devotie tot zijn goddelijke barmhartigheid te bevorderen. Hij beloofde gelovigen die op ‘Barmhartigheidszondag’ naderen tot het sacrament van boete en verzoening en de heilige communie ontvangen, bijzondere genaden te schenken.

Uitvoering ‘De Passie’ in de Goede Week
In de St. Paulusparochie wordt in de Goede Week, als opmaat naar Pasen, ‘De Passie’ gehouden. De Passie vertelt het lijdensverhaal van Jezus in woord, muziek en beeld. Er is een groot parochie-breed projectkoor gevormd en er zijn vele andere vrijwilligers actief om deze Passie te laten horen en zien. Zij zijn allen parochianen van de St. Paulusparochie. Pastoor De Jong van de St. Paulusparochie: “Ook is er voor twee euro een boekje verkrijgbaar in kleur met teksten en prachtige afbeeldingen. Naast de bijbelteksten en de liederen zijn ook meditaties opgenomen.”
De Passie werd op dinsdag 11 april uitgevoerd in de H. Calixtusbasiliek, op donderdag 13 april is de tweede uitvoering in de H. Caeciliakerk (Pastoor van Everdingenstraat te Rietmolen), aanvang 20.00 uur. Na afloop wordt een deurcollecte gehouden ter bestrijding van de kosten.

De Passie St. Paulus