Aartsbisdom > Nieuws > Viering Vietnamese katholieken in Nederland

Viering Vietnamese katholieken in Nederland

Hulpbisschop Woorts was zondag 27 april op uitnodiging van de Vietnamese katholieken in Nederland in de kerk H. Kruis te Amersfoort voor de viering van de ‘goddelijke Barmhartigheid’ en de heiligverklaring van de twee pausen. Mgr. Woorts: “De devotie rond de goddelijke Barmhartigheid heeft bij de Vietnamese katholieken een grote plaats en zij zijn paus Johannes Paulus II dankbaar voor het feit dat hij dit feest voor de Tweede Zondag van Pasen gegeven heeft.”

“Het feit dat Johannes Paulus II uit een communistisch land kwam en uit eigen ervaring de onderdrukking kent van het katholiek geloof en de Kerk, maakt zijn betekenis des te groter voor vele katholieke Vietnamezen die (mede) vanwege hun katholiek-zijn zijn gevlucht,” zo vervolgt mgr. Woorts. Op deze zondag waren katholieke Vietnamezen uit heel Nederland bijeen in Amersfoort. De middag begon met catechese voor kinderen (door pastoor Tuan), voor jongeren (door mgr. Woorts) en voor volwassenen (door een Vietnamese benedictijn uit de VS die in Rome studeert). Daarna was er een Eucharistieviering (met als hoofdcelebrant mgr. Woorts en als concelebranten onder anderen pastoor Tuan van Amersfoort), pastoor Thanh (Zevenaar) en pastor Thong (Zeist), met voorafgaand een processie met de afbeelding van de goddelijke Barmhartigheid van onze Heer Jezus en diverse mannen en vrouwen in traditionele Vietnamese kleding. Aansluitend was er aanbidding van het H. Sacrament. De middag werd besloten met een gezellig-samenzijn op het kerkplein.

Foto’s: Nguyễn thế Nguyên

amersfoort2 amersfoort3