Aartsbisdom > Nieuws > Viering sterfdag Ludger: opening tuin

Viering sterfdag Ludger: opening tuin

De heilige Ludger stierf op 26 maart 809 in het Duitse Billerbeck. In Vierakker en in Aalten (parochie St. Ludger) wordt daarbij stilgestaan. In de Helenakerk in Aalten is er om 9.30 uur een communieviering, waarin Hans de Graaf voorgaat. Hij is secretaris van het parochiebestuur en lid van de Ludgerkring. Bij de overweging zal hij aandacht geven aan Ludger, na afloop is er koffie in de parochiezaal.

Vesper Vierakker 4In de Willibrorduskerk van Vierakker is er om 15.00 uur een vesperviering, met hulpbisschop Hoogenboom als celebrant. Aansluitend wordt de Ludgertuin officieel geopend. Sinds enige tijd staat in Vierakker een beeld van Ludger, dat oorspronkelijk bij de kweekschool in Hilversum stond. Na een verblijf in Muiderberg werd het recent naar Vierakker vervoerd en in de tuin voor de kerk geplaatst. Er zijn paden aangelegd en op die paden komen bij de opening bordjes met korte teksten over het leven van Ludger. Het beeld is in 1947 gemaakt door Piet Jungblut.
De heilige bisschop Ludger (in Duitsland staat hij bekend als Liudger of Ludgerus) werd geboren te Oud-Zuilen bij Utrecht omstreeks het jaar 742. Hij staat bekend als de voltooier van de arbeid van de twee grote missionarissen Willibrord en Bonifatius.

Foto: reliek van de H. Ludger in de Willibrorduskerk te Vierakker

Tags: