Aartsbisdom > Algemene Bisschoppensynode 2023-2024 > Videoserie ‘Samen op weg met de Geest’ over synode

Videoserie ‘Samen op weg met de Geest’ over synode

De Nederlandse bisschoppen stuurden in mei vier samenvattingen van meerdere synodale gesprekken naar Rome. Lisette van Oordt was betrokken bij het maken van de samenvatting van het verslag voor de katholieke lekenbewegingen. In een nieuwe video op katholiekleven.nl vertelt ze waar het de paus volgens haar om gaat bij deze synode. De Utrechtse priester Koos Smits voerde enkele synodale gesprekken volgens de methode ‘gesprek in de Geest’ en vertelt over zijn ervaringen hiermee.

“De kernvraag van de synode is: hoe kunnen wij een meer synodale en missionaire Kerk zijn?” zegt Van Oordt in de video. “De paus wil ons daarvoor met de synodale gesprekken door een soort retraite leiden, zodat wij als gelovigen ook die synodaliteit ervaren. Wat in deze synode meer en meer gestalte krijgt, is dat iedere gedoopte een verantwoordelijkheid heeft en medewerker is van de zending van de Kerk. En dat niet individueel, maar samen.”

De vier samenvattingen zijn verstuurd in samenspraak met de Landelijke Werkgroep Synodaliteit. Het gaat om syntheses van gesprekken die zijn gevoerd in de bisdommen, bij religieuzen, katholieke maatschappelijke organisaties en katholieke lekenbewegingen.

Gesprek in de Geest
Priester Koos Smits voerde enkele synodale gesprekken en vertelt over zijn ervaringen met het ‘gesprek in de Geest’, de methode die voor de synodale gesprekken wordt aangereikt. Smits: “Het is misschien een nieuw woord: synodale weg. Samenkomen, samen op weg gaan is zo oud als de Kerk. Zo gauw er een of andere problematiek was. Maar er is een groot verschil. In die oude tijden waren het vertegenwoordigers, met name de hiërarchie, de priesters, maar vooral de bisschoppen. En nu is de bedoeling van de paus, de opperste bisschop: niet alleen zij, maar wij allemaal.”
Lisette van Oordt legt uit dat deze methode wel iets vraagt van deelnemers: “Je mag elkaar niet in de rede vallen. Je moet ten diepste luisteren”, vertelt ze. De methode levert ook veel op: “Ik denk, en dat hoor ik ook veel om me heen, dat mensen geraakt zijn door deze methode, die ze als vruchtbaar zien en ook passend bij deze tijd. Ik denk dat het gesprek in de Geest erg bij onze tijdgeest past.”
Koos Smits: “Die methode reikt ons aan dat we, voordat we überhaupt wat gaan zeggen met onze eigen gedachten en emoties en eventueel trauma’s, we eerst gaan bidden en tot rust komen. Wat zegt God tot ons? Wij moeten heel nederig bidden. En buigen voor de Heilige Geest. En dan uitwisselen, luisteren naar elkaar, als een teken van nederigheid, van deemoed. En dan geloof ik dat er mooie dingen kunnen komen. Het volgende is een hele mooie samenvatting. Niet: Hoe vind ik dat de Kerk moet aanpassen? Spontaan was bij de deelnemers: Wat kan ik bijdragen? Wat moet ik veranderen om de Kerk vooruit te helpen? Dus eigenlijk tegengesteld aan: Hoe moeten wij de Kerk aanpassen aan waar ik me bij thuis voel? Nee: Wat kan ik bijdragen?”

De video is de eerste aflevering in een korte reeks van vier video’s op weg naar de Bisschoppensynode in oktober 2024. Deze reeks komt tot stand in samenwerking met ‘Luisterend op weg’.