Aartsbisdom > Nieuws > Video: rozenkransgebed voor de vrede in Utrecht

Video: rozenkransgebed voor de vrede in Utrecht

In de Utrechtse H. Gerardus Majellakerk werd op de Gedachtenis van het Onbevlekt Hart van Maria (9 juni) de rozenkrans gebeden met als intentie de vrede in de wereld. Katholiekleven.nl, het videokanaal van de Nederlandse bisschoppen, maakte een video over deze avond.

Melle Punter was erbij: “Ik ben hier met twee goede vrienden van me. Deze avond hebben we in het huis van mijn vriend hier tegenover de kerk een ‘bier en pizza avond’. Ik zocht naar een mis voor vandaag en zag dat ook de rozenkrans werd gebeden. Toen dacht ik: dan zitten we daar bier te drinken en hier wordt de rozenkrans gebeden. Laten we in ieder geval even gaan meebidden.”
Mgr. Woorts leidde het gebed in Utrecht. In het filmpje toont hij zich verheugd over de deelname van de jongeren aan deze bijeenkomst en vertelt: “Ik heb zelf de rozenkrans niet meer als kind geleerd. Ik zag mijn opa en oma hem bidden. Maar ik heb het als jongere vooral geleerd in Lourdes. Dat doe je al lopende tijdens de lichtprocessie. Het is in mijn persoonlijk leven steeds meer van betekenis geworden. Ook dankzij bedevaarten naar Lourdes, naar Fatima en andere Maria bedevaartplaatsen.”

De Nederlandse bisschoppen bidden in 2018 elke maand op een bijzondere dag met zoveel mogelijk mensen in kerken, kapellen, thuis, verpleeghuizen de rozenkrans tot intentie van de vrede. Dit gebeurt na het honderdjarig jubileum van de verschijningen van Maria in Fatima (13 mei – 13 oktober 2017).

Lees meer op ‘Verenigd in gebed voor de vrede’. Daar is ook een handleiding te vinden over het bidden van de rozenkrans.

Tags: