Aartsbisdom > Nieuws > Video: kloosterlijke gastvrijheid – hoeders van de stilte

Video: kloosterlijke gastvrijheid – hoeders van de stilte

“Er valt zoveel te leren uit de benedictijnse traditie. Bijvoorbeeld om echt bewust ergens aan te gaan beginnen. Maar vooral bewust te stoppen. Dat was voor mij een ding. Dat is in het begin echt super lastig.” Marianne Heemskerk is regelmatig te gast in de Willibrordsabdij in Doetinchem. Ze vertelt in deze video van katholiekleven.nl wat de plek met haar doet.

De Willibrordsabdij breidde recent de gastenverblijven uit. Abt Vesseur vertelt over de gastvrijheid van het klooster. Waarom zetten de monniken de deuren open en verwelkomen ze hun gasten graag en van harte? En wat doet het met mensen als ze naar het klooster komen voor een retraite of verblijf? “Juist in de beslotenheid van ons kloosterleven zijn we ook een soort hoeders van de stilte.”
“Wat ik merk, zeker als het gaat over privéretraites als mensen doorgaans op zoek zijn naar de rust, de stilte in eerste instantie, dan is dat vaak nog niet eens zozeer religieus getint. Maar dat kan het wel worden. De ervaring is dat het verblijf in een gastenverblijf, zoals bij ons, mensen naar de diepte brengt,” aldus abt Vesseur.

Marianne Heemskerk blikt terug op de eerste keer dat ze naar de Willibrordsabdij kwam. “Dat was gelijk een stilteweekend. Dat zet je wel echt aan het denken. Je gaat dan helemaal terug naar je binnenste. In het begin merkte ik dat ik heel erg onrustig was. Wat een onrust er eigenlijk in je zit als je hier op vrijdag binnenkomt. En als ik dan op zondag wegging, was het eerste wat ik deed de autoradio uitzetten. Omdat ik juist zo in die stilte was gegaan. Het brengt je echt helemaal naar jezelf en in die rust. Het is hier een super mooie omgeving. Die hele omgeving maakt ook dat je rustig wordt. Je bent echt met jezelf en met God. Daar is hier gewoon de ruimte voor.”