Aartsbisdom > Nieuws > Vernieuwde website katholiekleven.nl online

Vernieuwde website katholiekleven.nl online

De vernieuwde website van katholiekleven.nl is op 10 mei online gegaan. Katholiekleven.nl is het videokanaal dat de Nederlandse bisschoppen in 2016 zijn gestart. “In de voorbije jaren is katholiekleven echter uitgegroeid tot veel meer dan alleen een videokanaal, mede daardoor kon de website een upgrade gebruiken,” vertelt projectcoördinator Daphne van Roosendaal.

“Er zijn op de site naast video’s steeds meer artikelen en foto’s geplaatst. Later startten we ook met podcasts, waarvoor nog geen goede plek op de website was ingericht. Nadat de bisschoppen eind 2018 besloten katholiekleven.nl voort te zetten voor opnieuw een periode van drie jaar, ging de redactie aan de slag met de vernieuwing van de website.”

De nieuwe opzet van de website geeft de bezoekers een betere ervaring. Ook krijgen onder ‘Voor parochies’ diverse materialen een plek. Parochies kunnen hiervan gebruik maken in hun media uitingen. “Een service waarmee we de parochies van dienst willen zijn,” aldus Van Roosendaal. “Het is bijvoorbeeld niet altijd eenvoudig om aan mooie rechtenvrije foto’s te komen. In samenwerking met fotograaf Ramon Mangold komen op de nieuwe website regelmatig foto’s beschikbaar die parochies kunnen gebruiken in hun parochieblad en op hun website. Katholiekleven.nl maakt daarvoor een afspraak met de fotograaf over het gebruiksrecht. Parochies kunnen deze foto’s dan gratis gebruiken in hun eigen uitgaven.”
Op de vernieuwde site verdwenen verschillende rubrieken, daarvoor in de plaats zijn de thema’s ‘Actueel’ en ‘Geloven. Hoe zit dat?’ gekomen. Deze nieuwe rubrieken worden uitgewerkt in video’s, artikelen, fotoseries en podcasts. ‘Actueel’ zal berichten over nieuws binnen de R.-K. Kerk en actuele thema’s. ‘Geloven. Hoe zit dat?’ behandelt onderwerpen over het katholieke geloof voor mensen die daar meer over willen weten. De items die hiervoor gemaakt worden, zijn praktisch van opzet en goed bruikbaar voor pastorale teams en werkgroepen in de parochies.
Een voorbeeld hiervan is de rozenkrans infographic die katholiekleven.nl al eerder verspreidde. Parochies mogen de inhoud hiervan zonder voorafgaande toestemming vermenigvuldigen en overnemen in hun eigen parochie-uitgaven onder vermelding van het copyright. Van Roosendaal: “Overigens kunnen parochies de video’s, podcasts en artikelen van katholiekleven.nl al langer gebruiken. De video’s kunnen via hun link worden ‘embed’ op parochiesites, podcasts kunnen worden gelinkt en artikelen mogen worden overgenomen. We hopen met de vernieuwde website de Nederlandse parochies nog beter van dienst te zijn met inspirerende verhalen en praktische materialen.”

Bezoek de geheel vernieuwde katholiekleven.nl website

Tags: