Aartsbisdom > Nieuws > ‘De verborgen stad’ legt hart Utrecht bloot

‘De verborgen stad’ legt hart Utrecht bloot

In de grote trouwzaal van het Utrechtse gemeentehuis nam burgemeester Aleid Wolfsen op 23 november het eerste exemplaar in ontvangst van het boek ‘De verborgen stad’. Auteur Marie te Marvelde zwerft al jaren door Utrecht op zoek naar bijzondere, liefst minder bekende plaatsen. Wekelijks beschrijft ze haar vondsten in het huis-aan-huisblad ‘Ons Utrecht’.

Ruim 70 afleveringen zijn nu gebundeld – daarbij ook het bezoek dat Te Marvelde bracht aan het aartsbisschoppelijk paleis en het gesprek dat ze had met aartsbisschop Eijk.

‘Als een poes in een mand’
Burgemeester Wolfsen haalde in zijn korte toespraak de woorden van de beroemde Utrechtse architect Rietveld aan, die gezegd zou hebben dat er mensen zijn “die zich in Utrecht voelen als een poes in een mand.” Wolfsen interpreteert die vergelijking positief en ziet diverse redenen voor het goede gevoel dat menig Utrechter heeft bij de stad: “De goede (culturele) voorzieningen, de fysieke aanblik van de stad en de verhalen van en over de stad. En die heeft Marie te Marvelde in dit boek opgetekend: verhalen van Utrechters over hun stad.”
De liefde voor de stad Utrecht kreeg de auteur door haar vader bijgebracht, zo schrijft ze: “We wandelden vaak samen door Utrecht, terwijl hij me wees op de mooie gebouwen en me vertelde van het Utrecht van zijn jeugd.” Een andere ‘stadswandelaar’ is de Utrechtse architect Jan Jansen, die als kind met zijn grootvader door de stad zwierf. Sinds zijn prepensioen is hij werkzaam als stadsgids, hij stond Te Marvelde bij een flink aantal verhalen bij.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Kerkelijke plekken
De rooms-katholieke Marie te Marvelde schuwt in haar artikelen de (voormalige) kerkelijke plekken in Utrecht niet: bijna de helft van het rijk geïllustreerde boek beschrijft plaatsen die met religie te maken hebben. Ze zijn overzichtelijk gerubriceerd in hoofdstukken getiteld ‘Dom en kerkenkruis’, ‘Een eigen plaats voor Maria’, ‘Vroom en barmhartig binnen de singels’ en ‘Vroom en barmhartig buiten de singels’.
Voor een deel zijn deze verhalen een buiging naar het verleden: een aantal van de kerken en kloosters heeft inmiddels een andere bestemming, en ook de fraters van Utrecht hebben de stad verlaten. Zelf treurt Te Marvelde nog altijd over het feit dat de Heilig Hartkerk, waar ze gedoopt werd, in 1992 de deuren moest sluiten en verbouwd werd tot appartementencomplex, zo schrijft ze in het voorwoord.
Maar de auteur beperkt zich niet tot het religieuze verleden en heden van de stad, zoals uit de vier andere hoofdstuktitels mag blijken: ‘Statig en voornaam’, ‘Tot verdediging bereid (versterkte plaatsen), ‘Werken en studeren’ en ‘Publieke werken’. Te Marvelde combineert interviews met feitelijke historische gegevens, waarbij foto’s uit het heden en uit de oude doos haar verhalen illustreren. ‘De verborgen stad’ is een must-have voor Utrechters die wat meer over hun stad willen weten.

‘De verborgen stad’, Marie te Marvelde, uitgeverij Stokerkade, Amsterdam 2011, gebonden 208 blz., tot 1 januari 2012 voor de speciale actieprijs van €19,50 (daarna € 24,50).