Aartsbisdom > Bedevaart > Bedevaart Overdinkel > ‘Verbondenheid in liefde’ thema Gerardus Majella bedevaart

‘Verbondenheid in liefde’ thema Gerardus Majella bedevaart

De 112de editie van de St. Gerardus Majella Bedevaart in Overdinkel (parochie Maria Vlucht) vindt plaats op zondag 20 oktober. Het thema voor de komende bedevaart is ‘Verbondenheid in liefde’. Elk jaar komen pelgrims uit heel Twente maar ook uit andere delen van het land naar Overdinkel voor dit feest ter ere van de heilige Gerardus Majella.

Om 11.00 uur vertrekt een sacramentsprocessie vanaf de Gerardus Majella kerk in Overdinkel (Hoofdstraat 76) naar de Calvarieberg in het Gerardus Majella park (achter de kerk), waar de plechtige Eucharistieviering is. Hoofdcelebrant is pastor W. Rekveld. Aansluitend is de processie door het park. Tijdens de processie worden kinderactiviteiten georganiseerd. Het Sluitingslof is om 15.00 uur in de Gerardus Majella kerk, voorganger is wederom pastor W. Rekveld.

Gerardus Majella
Gerardus Majella, oorspronkelijk Gerardo Maiella, werd in 1726 geboren in Muro Lucano (nabij Napels). Hij was de zoon van een kleermaker, in 1749 meldde hij zich bij de redemptoristen als lekenbroeder. Hier vervulde hij zonder tegenspraak eenvoudig werk. Hij werd bekend om het geduld waarmee hij beledigingen en pijnigingen onderging en om zijn liefdadigheidswerk.
Gerardus Majella had tijdens zijn leven vele visioenen, ook staan diverse bovennatuurlijke verschijnselen zoals genezingen op zijn naam. Gerardus overleed op 16 oktober 1755 op 29-jarige leeftijd aan tuberculose. Gerardus Majella is de patroonheilige van kleermakers, portiers en zwangere vrouwen. Hij werd in 1893 door paus Leo XIII zalig verklaard en in 1904 heilig verklaard door paus Pius X.

De Gerardus Bedevaart
De Gerardus Bedevaart, in het leven geroepen door pastoor Van Laak, is het feest van de H. Gerardus Majella, de patroonheilige van de kerk in Overdinkel. De processie wordt gehouden op zijn sterfdag (16 oktober) of de eerste zondag erna. In 1912 trok de eerste processie ter ere van Gerardus Majella in Overdinkel rond, dit was de start van een religieuze traditie die het dorp tot de grootste bedevaartplaats van Twente maakte.
De processie trok heel veel bedevaartgangers. In 1937 waren er tussen de 16.000 en 20.000 pelgrims, in de jaren vijftig en zestig wel 30.000. De mensen kwamen met de trein die in Losser en Glane stopte en gingen vanaf daar lopend. Later reisde men met de bus of kwam men met de fiets. Thans komen er nog honderden pelgrims naar Overdinkel.

Programma Triduüm en bedevaart

• Donderdag 17 oktober, 19.00 uur: Opening van het Triduüm met een Eucharistieviering in de kerk. De eerste dag van het Triduüm wordt afgesloten met koffie/thee.
  • Vrijdag 18 oktober: Geen viering, wel is de kerk open voor stil gebed en kan er een kaars worden opgestoken.
  • Zaterdag 19 oktober, 19.00 uur: Muzikale gebedsviering in de kerk. Er is koffie/thee na de viering.
  • Zondag 20 oktober, 11.00 uur: Plechtige Eucharistieviering, aansluitend de processie door het Gerardus Majella Park.
  • Zondag 20 oktober, 15.00 uur: Sluitingslof in de kerk.

Mail voor meer informatie: gastdamesgmpo@kpnmail.nl.