Aartsbisdom > Nieuws > Veel variatie in juninummer Op Tocht

Veel variatie in juninummer Op Tocht

In het juninummer van het bisdomblad Op Tocht geeft pastor Anton ten Klooster tekst en uitleg over de recente apostolische exhortatie ‘Gaudete et Exsultate’ van paus Franciscus. Ten Klooster promoveerde eerder deze maand aan Tilburg University op de uitleg van de zaligsprekingen door Thomas van Aquino. Aan de hand van vijf vragen en antwoorden licht hij in Op Tocht de exhortatie en de zaligsprekingen toe, zodat deze nog meer gaan leven. Verder bevat deze editie korte nieuwsberichten vanuit het aartsbisdom, een verslag van de Springprocessie naar Echternach en de column van kardinaal Eijk.

In zijn column ‘Zo kom je nog eens ergens’ blikt kardinaal Eijk terug op het congres van katholieke artsen dat hij onlangs in Zagreb bijwoonde. Ze bogen zich daar enkele dagen over medisch-ethische vraagstukken vanuit het perspectief van de leer van de Rooms-Katholieke Kerk. Maar de kardinaal maakte ook kennis met de stad Zagreb en het gelijknamige aartsbisdom, zo schrijft hij: “De aartsbisschop ervan, kardinaal Josip Bosanić, ken ik al jaren. Hij heeft een kleinseminarie met ruim 40 studenten en een grootseminarie met een 90-tal studenten, van wie er ruim 40 van zijn aartsbisdom zijn. Daar stond ik met mijn zeven priesterstudenten (op wie ik overigens erg fier ben). Maar ik kreeg er toch een beetje ‘Calimero-gevoelens’ van. Goed voor de nederigheid, zullen we maar denken.”

In de serie ‘religieuzen in het aartsbisdom’ staan dit keer de cisterciënzers en abdij Koningsoord centraal. Op Tocht interviewde zuster Wendelien over haar roeping en het kloosterleven. En had in de tuin van Koningsoord ook een ontmoeting met Blanche, de kloosterkat.
Ook in dit nummer: aandacht voor het 100-jarig jubileum van de St. Josephkerk in Vathorst-Hooglanderveen (parochie Onze Lieve Vrouw van Amersfoort), een interview met Marjolein Tiemens-Hulscher over een duurzame levenshouding vanuit het geloof en aandacht voor Alphons Ariëns, die dit jaar negentig jaar geleden overleed.

– Klik hier voor de column van kardinaal Eijk
– Klik hier voor een abonnement op ‘Op Tocht’ of om dit nummer na te bestellen

Tags: