Aartsbisdom > Nieuws > Veel bijzondere verhalen in novembernummer Op Tocht

Veel bijzondere verhalen in novembernummer Op Tocht

Het novembernummer van ‘Op Tocht’ staat uitgebreid stil bij de Bisschoppensynode in Rome, waar namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie mgr. Hoogenboom aan deelnam. Het eindrapport is in samenvatting opgenomen en mgr. Hoogenboom deelt zijn ervaringen: “Dit was een rijke tijd. Er is een boom geplant en die draagt veel vruchten, maar het oogsten, dat komt nog.” Deze editie van ‘Op Tocht’ blikt ook terug op een andere bijeenkomst: de eerste Katholieke Jongerendag sinds zeven jaar, die 600 jongeren trok.

Zij kwamen in Veenendaal samen voor een dag met informatie, inspiratie en ontmoeting. Het was voor veel jongeren een weerzien na de Wereldjongerendagen afgelopen zomer in Lissabon. Jongerenbisschop mgr. Mutsaerts putte hoop uit de dag, zo zei hij tijdens zijn preek: “Er zijn veel mensen, er bloeit iets op. Houd moed, kijk om je heen: er zijn hier zoveel mensen!”

Ook in dit novembernummer: een artikel over parochiebedevaarten. Parochies en geloofsgemeenschappen in het aartsbisdom gaan niet alleen op bedevaart naar bijvoorbeeld Lourdes of Rome, maar ook pelgrimages in Nederland (en vlak daarbuiten) zijn een succes. Zo maakten 38 mensen van de geloofsgemeenschap St. Maarten (Maartensdijk, parochie HH. Martha en Maria) een reis naar kapellen en kruisen in Twente. Ze verbleven bij de zusters Franciscanessen in Denekamp. En de parochie St. Lucas trok op 8 november samen met de parochie St. Maarten naar Utrecht. Bij het priesterjubileum van pastoor Zemann ging een groep parochianen dit voorjaar met hem naar zijn geboortedorp Beltrum. Vanwege het jubileum van pastoraal werker Fred Kok was nu diens geboortestad Utrecht het reisdoel van de dagbedevaart.

Emma de Jong beschrijft in haar artikel de bijzondere geschiedenis van de kerk in Joppe waar zeldzame heiligen en familiewapens een belangrijke rol spelen. In deze Onze Lieve Vrouw Tenhemelopneming kerk is anno 2023 nog altijd een plek voor de familie Van Hövell tot Westerflier gereserveerd in de banken vooraan, die hun familiewapen dragen.
Oud-diaconaal werker van het aartsbisdom Hans Oldenhof schrijft over een nieuwe manier om contact te krijgen met mensen met geldproblemen: Samen Erop Vooruit. Er ontstaan daarmee allerlei nieuwe samenwerkingsverbanden bij het toewerken naar laagdrempelige inlooppunten voor mensen met weinig geld. Zij kunnen een ‘potjescheck’ doen voor mensen: is er geld waar ze recht op hebben dat nu blijft liggen?
Kardinaal Eijk kijkt in zijn column vooruit op de Bisdomdag van 11 november, die in het teken stond van de missionaire parochie: “We kunnen het altijd proberen, maar dan alleen wanneer we ons door de Heilige Geest laten verlichten.”

Tags: