Aartsbisdom > Nieuws > Vastenactie pelgrimstocht in teken van water

Vastenactie pelgrimstocht in teken van water

De jaarlijkse Vastenactie pelgrimstocht is inmiddels een traditie. Dit jaar staat deze driedaagse pelgrimage voor de negende keer op het programma: op 11, 12 en 13 april wandelen de deelnemers rondom Weesp. “We pelgrimeren ter bezinning op onszelf en onze levensstijl, maar ook om geld bij elkaar te brengen voor de projecten van Vastenactie. De pelgrimstocht 2019 wordt georganiseerd door de MOV-groep van de Parochie van Levend Water Weesp, Muiden en Muiderberg in samenwerking met Vastenactie,” aldus de organisatie van deze sponsortocht.

‘Water verandert alles’ is het thema van Vastenactie 2019. Water is de belangrijkste bron van leven. In 2019 zet Vastenactie daarom vijf waterprojecten in de schijnwerpers, te weten in Nicaragua, Niger, Sierra Leone, Indonesië en Congo. Als thema van de Pelgrimstocht is gekozen ‘Wandelen over water’.

‘Wesopa’
“Wandelen doen we in het waterrijke gebied van Gein en Vecht, onder de rook van Amsterdam. Vanuit en in de omgeving van Weesp. Weesp is water, om het zo te zeggen. De naam Weesp is afgeleid van het oude Wesopa, dat te verklaren is als samenstelling van de Indo-Europese woorden ‘wis’ (wegstromen) en ‘apa’ (water). Weesp, Wesopa, stromend water. De naam van de parochie van Weesp, Muiden en Muiderberg sluit daar goed bij aan: Parochie van Levend Water,” aldus Vastenactie in een toelichting.

Themabijeenkomst
De tocht start dagelijks om 9.30 uur (verzamelen om 9.00 uur), de afstand is ongeveer 20 kilometer per dag. Op donderdag en vrijdag is er na afloop van de maaltijd nog een themabijeenkomst, die ook toegankelijk is voor mensen die niet meelopen. De deelnamekosten zijn € 15 per dag. Deelnemers kunnen overnachten in de buurt en gebruik maken van de lunchpakketten en het avondeten. Het is ook mogelijk om één of twee dagen aan te sluiten. De organisatie heeft twee arrangementen samengesteld (zie: www.vastenactie.nl).

Opbrengst
Aanmelden kan via het formulier op deze website, betaling kan via de webshop. De wandelpelgrims kunnen zich laten sponsoren, op de website van Vastenactie staan praktische tips om sponsors te werven. De opbrengst is bestemd voor de waterprojecten van Vastenactie in Nicaragua, Niger, Sierra Leone, Indonesië en Congo.