Aartsbisdom > Nieuws > Vallende schoorstenen in bisdomblad Op Tocht

Vallende schoorstenen in bisdomblad Op Tocht

Deze week verschijnt het septembernummer van ‘Op Tocht’, met een uitgebreid (foto)verslag van de Wereldjongerendagen deze zomer in Lissabon. Een bericht over de zomerkampen van het Aartsbisdom Utrecht siert de achterkant van deze editie. Verder in dit nummer onder meer: vallende schoorstenen in Utrecht, glas in lood in Hengelo (Gld.) met in de hoofdrol de H. Willibrord en een diaconale bijdrage over caritas en presentie.

In het artikel over caritas en presentie schrijft diocesaan diaconaal werker Tom van Vilsteren over overeenkomsten tussen de krijgsmacht en de R.-K. Kerk, terwijl het tegelijkertijd twee totaal verschillende instituties zijn. Van Vilsteren werkte een aantal jaren als krijgsmachtaalmoezenier – het present zijn tussen de militairen biedt aanknopingspunten voor de praktijk van het diaconaal werk. “Presentie leidt tot een connectie tussen mensen. Je zou het ‘professionele vriendschap’ kunnen noemen. Een vriendschappelijke omgeving leidt over het algemeen tot betere resultaten. Vrijwilligers en mensen met een zorgbehoefte zullen zich sneller gewaardeerd en gerespecteerd voelen,” aldus Van Vilsteren. “Caritas staat voor barmhartigheid, rechtvaardigheid en medemenselijkheid, dat vraagt om presentie van vrijwilligers en professionals, ongeacht of het om Kerk of krijgsmacht gaat.”

De rubriek ‘Kerk in de steigers’ gaat terug naar 18 februari 2022: toen raasde de zware storm Eunice over Nederland met vijf doden en veel schade tot gevolg. Iemand die de storm bijna niet kon navertellen is pastoor Boogers van de St. Martinusparochie in Utrecht. Enkele metershoge schoorstenen van de St. Aloysiuskerk braken af en vielen dwars door een dak, om deels te eindigen in de pastorie – waar Boogers net op tijd uit zijn stoel was gekomen. Pastoor Boogers vertelt in ‘Op Tocht’: “Op de eerste plaats voel ik dankbaarheid dat ik het overleefd heb. Ik hoorde iets kraken, sprong op van mijn stoel en rende naar de andere kant van de kamer. Waar ik kort tevoren had gezeten, lagen bakstenen.”
De omgeblazen schoorsteen was bij de voet afgebroken, nam een andere schoorsteen mee in zijn val en verwoestte het dakterras naast de St. Aloysiuskerk: de stenen gingen door het dak heen en kwamen twee verdiepingen lager terecht. Pastoor Boogers: “Omdat de Aloysiuskerk een monument is, moesten de schoorstenen in de oorspronkelijke staat en hoogte teruggebracht worden. Ze vormen namelijk een beeldbepalend element. Het vakmanschap waarmee dat gebeurde, was mooi om van dichtbij te kunnen zien.”

Kardinaal Eijk beschrijft in zijn column hoe alleen een beproefd geloof standhoudt. “We kennen allemaal uit eigen ervaring de situatie waarin een innig en vurig gebed van ons niet of pas na lange tijd wordt verhoord,” zo schrijft hij onder meer. “Dit zijn pijnlijke situaties, die ons droevig kunnen stemmen en een grote beproeving betekenen voor ons geloof. Maar het geloof in Christus heeft alleen waarde nadat het is beproefd en stand heeft gehouden. Een zwak geloof bezwijkt onder de minste druk.”

Lees de column van kardinaal Eijk
Bestel dit nummer of neem een abonnement op ‘Op Tocht’

Tags: