Aartsbisdom > Nieuws > Utrechtse jongeren klaar voor vertrek naar WJD

Utrechtse jongeren klaar voor vertrek naar WJD

Volgende week vertrekken zo’n 200 jongeren uit het Aartsbisdom Utrecht naar de Wereldjongerendagen in Madrid. Een groot deel gaat met de bisdomreis ‘Amigos en Cristo’, maar ook vanuit enkele parochies reizen groepen jongeren zuidwaarts naar het grootste internationale jongerenevenement ter wereld. De reis van het aartsbisdom per bus vertrekt op woensdag 10 augustus. Om 14.00 uur is er een startviering in de Utrechtse St. Catharinakathedraal, met als hoofdcelebrant aartsbisschop Eijk. Na de pelgrimszegen vertrekken de jongeren naar Zaragoza voor het voorprogramma. In Madrid zullen aartsbisschop Eijk en hulpbisschop Woorts zich bij hen voegen.

Van donderdag 11 tot en met maandag 15 augustus zijn de Utrechtse jongeren in het bisdom Zaragoza voor de zogeheten ‘Days in the Diocese’. In een programma met vieringen, workshops en culturele activiteiten leren zij elkaar maar vooral ook Spaanse jongeren en gasten uit andere landen beter kennen.

Hoogtepunten
De eigenlijke Wereldjongerendagen vinden vervolgens in Madrid plaats van dinsdag 16 tot en met zondag 21 augustus. Honderdduizenden jongeren uit alle delen van de wereld komen dan bijeen om samen het katholieke geloof te vieren. Vijf dagen lang kunnen jongeren verspreid over de hele stad deelnemen aan klein- en grootschalige culturele festivals, vieringen, muziekconcerten, ontmoetingen en theatervoorstellingen. Gedurende drie ochtenden is er voor de ruim 1.200 Nederlandse jongeren een apart Nederlandstalig programma. Een vast onderdeel is dan de catechese, gegeven door een bisschop, gevolgd door een eucharistieviering. Eén van de drie ‘catechesebisschoppen’ is aartsbisschop Eijk.
Hoogtepunten van de WJD zijn de verwelkoming van paus Benedictus XVI (donderdag 18 augustus), op zaterdagavond de grote avondwake en op zondag 21 augustus de massale slotviering met de paus. De Spaanse organisatie verwacht hierbij ruim anderhalf miljoen mensen.

Meer informatie
Op de jongerenwebsite van het Aartsbisdom Utrecht (Yougle) zullen diverse jongeren in woord en beeld verslag doen van deze WJD-reis. Ook op de website van het Aartsbisdom Utrecht zullen berichten vanuit Madrid te zien zijn.

Omroep RKK verzorgt een week lang dagelijks radio- en tv-uitzendingen en berichtgeving op de speciale website www.wjdmadrid.rkk.nl. De Utrechtse ‘podcastpriester’ en RKK tv-presentator Roderick Vonhögen doet dagelijks verslag op tv, radio en diverse social media van de WJD.

Voor meer informatie over het WJD-programma:
www.jongkatholiek.nl/wjd en de officiële website www.madrid11.com.

Tags: