Aartsbisdom > Nieuws > Utrechtse jongere spreekt paus toe namens Europa

Utrechtse jongere spreekt paus toe namens Europa

De Nederlandse Annemarie Scheerboom (21) zal namens Europa op 25 juli tijdens de welkomstceremonie van de Wereldjongerendagen paus Franciscus toespreken. Zij werd hiervoor uitgekozen door de internationale organisatie van de WJD 2013 in Rio de Janeiro. Scheerboom zal de paus in het Nederlands en het Engels toespreken. Het is uniek dat een Nederlandse jongere deze rol toebedeeld krijgt tijdens de Wereldjongerendagen.

Annemarie Scheerboom is 21 jaar en geboren in Utrecht, waar ze biologie studeert. Ze is een actieve parochiaan in de Ludgerus Parochie en zet zich onder meer in voor de armen bij de plaatselijke San Egidio gemeenschap. Zo werkt ze als vrijwilliger in een restaurant voor dak- en thuislozen. Ook is ze actief als redacteur bij het landelijke katholieke jongerentijdschrift Omega Magazine.

sant-egidio-utrecht-kl

Scheerboom maakte ook de Wereldjongerendagen in Sydney (2008) en Madrid (2011) mee. De Utrechtse voelt zich zeer vereerd dat zij paus Franciscus, die voor haar een “een heel grote inspiratiebron” is, mag toespreken. “Ik kon het eerst niet geloven. Pas toen ik het aan mensen om me heen ervan vertelde, drong het pas echt tot me door. Daarnaast vind ik het ook wel een beetje spannend.” Op www.rkk.nl is een interview te vinden met Annemarie Scheerboom.

ANNEMARIE SCHEERBOOM
Foto: Ramon Mangold (Jong Katholiek)

Op 23 juli werden de WJD feestelijk geopend met een Eucharistieviering op Copacabana Beach. Hoofdcelebrant was Orani João Tempesta, aartsbisschop van Rio de Janeiro. Zo’n 400.000 jongeren woonden deze Mis (in de regen) bij, onder hen ook de Nederlandse deelnemers aan de WJD. Vandaag, morgen en overmorgen zijn de drie dagen van catechese, die worden gegeven door mgr. Mutsaerts, mgr. Hendriks en mgr. De Jong.

a-wjd-catecheselocatie a-openingsmis-nederlanders-mangold-kl-e
Foto links: De Nederlandse catecheselocatie
Foto rechts: Nederlandse jongeren op het strand bij de openingsmis (foto: Ramon Mangold)

Op 25 juli wordt paus Franciscus op het strand van Copacabana verwelkomd door de deelnemers aan de Wereldjongerendagen. Deze massabijeenkomst begint om 18.00 uur plaatselijke tijd (23.00 uur Nederlandse tijd) en wordt rechtstreeks uitgezonden op www.wjd.nl. Annemarie Scheerboom zal vanaf 09.00 uur ‘s ochtends aanwezig zijn op de plek waar de ceremonie wordt gehouden ‘voor instructies en om te oefenen’.

a-wjd-groep-anton-ten-klooster-kl
De Utrechtse priester Anton ten Klooster temidden van enkele jongeren

Foto Annemarie Scheerboom linksboven: Ramon Mangold (Jong Katholiek)

Tags: