Aartsbisdom > Nieuws > Utrechtse bisschoppen bij bijzondere parochiële vieringen

Utrechtse bisschoppen bij bijzondere parochiële vieringen

De Utrechtse bisschoppen zijn deze tijd bij diverse bijzondere parochiële vieringen. Hulpbisschop Woorts reisde zondag 29 september naar zijn ‘thuisparochie’ Abcoude voor de viering van het patroonsfeest van de HH. Cosmas en Damianus. Diezelfde zondag was kardinaal Eijk voor een pontificale Eucharistieviering in Lichtenvoorde bij gelegenheid van het eeuwfeest van de St. Bonifatiuskerk. Half oktober gaat mgr. Hoogenboom naar Groenlo voor het St. Calixtusfeest.

De pontificale Eucharistieviering in Abcoude op 29 september vormde tevens de feestelijke afsluiting van het jubileumjaar 125 jaar parochiekerk. Onder anderen de huidige pastoor Gerard Griffioen concelebreerde. De Abcouder Harmonie en het Cosmas en Damianuskoor verzorgden de muzikale omlijsting van deze viering.

In Lichtenvoorde onderscheidde kardinaal Eijk elf vrijwilligers van de St. Bonifatiuskerk met de Willibrordplaquette. Zij kregen deze bisdommelijke onderscheiding vanwege hun verdiensten voor Kerk en samenleving. De Bonifatiuskerk viert dit jaar haar honderdjarig bestaan en om dat te vieren is een programma samengesteld in samenwerking met bedrijven en verenigingen zoals het Schuttersgilde St. Switbertus en de harmonie St. Caecilia. In de week van zaterdag 28 september t/m zondag 6 oktober is de kerk geopend, doordeweeks zelfs van 10.00 uur ‘s morgens tot ‘s avonds laat. Naast kardinaal Eijk komen c.q. kwamen diverse andere prominenten tijdens deze week naar de jarige kerk. Het eeuwfeest wordt gememoreerd in een boek dat medio november verschijnt, getiteld ‘De Bonifatius meer dan kerk’.

lichtenvoorde1 lichtenvoorde2
Lichtenvoorde: opspelden van de draagspeld bij de Willibrordplaquette en vendelhulde. Foto’s: Eveline Zuurbier.