Aartsbisdom > Nieuws > Utrechts concours voor kerkkoren

Utrechts concours voor kerkkoren

De tweede editie van het Van Baaren Kerkkorenconcours vindt plaats op zaterdag 31 oktober. Maximaal twaalf liturgische koren uit de provincie Utrecht kunnen (van) zich laten horen in de Aloysiuskerk te Utrecht. De winnaars wacht een prijzengeld van in totaal bijna € 7.000,-.

De vierkoppige jury, bestaande uit professionele (kerk)musici, beoordeelt de koren onder voorzitterschap van prof. dr. A.C. Vernooij. Voor de eerste drie koren zijn geldprijzen beschikbaar van respectievelijk € 3.000,-, € 2.000,- en € 1.000.-. Daarnaast wordt er onder de aanwezigen een publieksjury samengesteld. Ook zij kiezen een winnaar die een cheque ter waarde van € 750,- ontvangen. Het prijzengeld kan worden aangewend voor de verdere ontwikkeling van het koor.

Kiezen
Nieuw in deze tweede editie is dat er voor de verplichte werken een tweetal compositieopdrachten zijn gegeven. Het door Marjet de Jong geschreven lied ‘Mag zo het Woord’ werd op muziek gezet door componisten Ronald Pes en Arjan van Baest.
Ieder deelnemend koor maakt een keuze uit de werken van Pes en Van Baest. Daarnaast mag het koor zelf twee liederen selecteren; een op basis van de liturgie van de zondag (1 november, allerheiligen) én een vrij keuzewerk.

Van Baaren Stichting
Het kerkkorenconcours wordt financieel mogelijk gemaakt door de Van Baaren Stichting. Deze werd in 1956 opgericht door Lambertus Hendricus van Baaren met als doel: ‘het ondersteunen van grote gezinnen en huisvesting voor senioren’.
Inmiddels is het stichtingsdoel uitgebreid naar een bredere maatschappelijke betrokkenheid in Utrecht en directe omgeving.

Liturgische koren uit de provincie Utrecht kunnen zich inschrijven via  www.kerkkorenconcours.nl. Er is nog ruimte voor een aantal deelnemers.