Aartsbisdom > Nieuws > Utrecht viert Sint Maarten: Feest van het delen

Utrecht viert Sint Maarten: Feest van het delen

Tijdens het jaarlijkse ‘Feest van het delen’ (7 t/m 11 november) viert de stad Utrecht het feest van Sint Maarten. Op diverse locaties in de stad zijn er dan activiteiten rond de stadspatroon Sint Maarten (de heilige Martinus van Tours die zijn mantel deelde met een bedelaar). Op het programma staan onder meer een tentoonstelling, Sint Maartensmarkt en diverse vieringen.

In Museum Catharijneconvent vindt het Sint Maarten Festival plaats: een heel weekend vol theater, lekkere hapjes, lampionnen, lichtsculpturen en muziek in het teken van Sint Maarten. Een stukje verderop organiseert het Centraal Museum de tentoonstelling ‘Lekker Licht’, waarin kunstenaars “alles van stal halen om met licht beelden of ideeën op te wekken,” aldus de organisatie van het Feest van het delen. Zondagochtend 8 november is er in de Aloysiuskerk de Martinusviering 2015: een feestelijke Eucharistieviering met Sint Maartenkinderzangspel door het kinderkoor uit de parochie. Op de Stadhuisbrug, Vismarkt en Ganzenmarkt kunnen bezoekers die dag terecht voor de Sint Maartensmarkt.

Een greep uit de andere activiteiten: een muzikaal Sint Maartensdrieluik, de Martinuslezing ‘Sint Maarten, folklore en barmhartigheid’, zingen bij de stadsvlag, verteltheater, de Sint Maarten parade, de jaarlijkse uitreiking van de Mantel van Sint Maarten aan opvallende projecten in de stad die solidariteit in praktijk brengen en een vesperviering voor Sint Maarten.

Klik hier voor meer informatie over dit vijfdaagse ‘Feest van het delen’.

Foto: Standbeeld van de H. Martinus bij de voormalige St. Martinuskerk in Utrecht