Aartsbisdom > Nieuws > Utrecht en omgeving viert Sint Maarten

Utrecht en omgeving viert Sint Maarten

In 2014 wordt het feest van Sint Maarten in de stad Utrecht uitgebreider dan ooit gevierd: op meer dan 20 locaties zijn er gedurende vijf dagen (7 t/m 11 november) in de stad diverse activiteiten rond de stadspatroon Sint Maarten (de heilige Martinus van Tours die zijn mantel deelde met een bedelaar).

Het vijfdaagse ‘Feest van het delen’ begint vrijdag 7 november in de Domkerk met de uitreiking van de solidariteitsprijs ‘De Mantel van Sint Maarten’ – bestemd voor een vernieuwend diaconaal project.

De volgende dag staan onder meer de familierondleiding ‘De hamer van Sint Maarten’ in Museum Catharijneconvent, een stadswandeling over Sint Maarten en de Sint Maarten Parade op het programma. Dan trekt een bonte muzikale stoet door de historische binnenstad met lampions, beelden en het feeëriek verlichte paard van Sint Maarten.
Zondag 9 november organiseert de Sint Martinusparochie in de Aloysiuskerk (A. v. Ostadelaan 4) de Sint Martinusdag, met als motto ‘Geroepen om te delen’. De dag begint om 10.30 uur met een feestelijke Eucharistieviering, aansluitend is er een Sint Maarten-kinderzangspel. Na de lunch volgt een presentatie van diaconale partners van de parochie.
Op diverse locaties in de binnenstad is er die dag een ‘Martinusmarkt’ – deze werd ook in de Middeleeuwen al gehouden en symboliseerde het begin van de winter – en ‘s middags organiseert de Tilburg School of Catholic Theology in het St. Martinushuis (Nieuwegracht 65) de Martinuslezing.
Dinsdag 11 november is de feestdag van Sint Maarten. Deze slotdag van het ‘Feest van het delen’ begint om 8.00 uur met het luiden van de bijna 4.300 kilo zware Martinusklok van de Domtoren en het hijsen van de stadsvlag. De Dominicuskerk (Sint Ludgerusparochie) houdt die dag een inzameling voor de voedselbank. Vanaf 18.00 uur biedt OMDUW, een oecumenisch samenwerkingsverband van de Utrechtse kerken, een gratis maaltijd aan voor dak- en thuislozen. Na de Vesper voor Sint Maarten in de Domkerk, met na afloop gelegenheid voor ontmoeting onder het genot van de traditionele Sint Maartenslikeur, sluit het Utrechts Klokkenluiders Gilde de Sint Maartensdag af met het feestelijk luiden van acht Domtorenklokken.

In juli verscheen de nieuwe brochure ‘in het voetspoor van Sint Maarten’. Deze bevat een wandeling langs vele plekken in Utrecht waar herinneringen aan Sint Maarten te vinden zijn. De brochure is gratis te verkrijgen bij VVV en diverse musea.

Parochie Sint Maarten
De parochie Sint Maarten (Zeist en omgeving) viert het feest van haar patroonheilige Sint Maarten zondag 9 november gezamenlijk in de St. Martinuskerk in Doorn (Dorpsstraat 15) met een Eucharistieviering om 11.00 uur. De overige kerklocaties zijn die ochtend gesloten (m.u.v. het Eucharistisch centrum in Zeist waar om 9.30 uur een H. Mis is).
Middels de fototentoonstelling ‘De ongeziene gezien’, die in 2010 de Ariëns Prijs voor Diaconie ontving, wordt armoede, uitsluiting en eenzaamheid in beeld gebracht. Foto’s van de mens die anders is, er anders uitziet, die anders doet en waar we het liefst met een grote boog omheen lopen. Foto’s van dak- en thuisloze verslaafden, zwerfjongeren, mensen uit een achterstandswijk, mensen die revalideren na een amputatie of beroerte. Deze fototentoonstelling is in ieder geval te bezichtigen vóór en na de vieringen van 8, 9 en 11 november in Doorn.