Aartsbisdom > Nieuws > Twents project ‘Langs Heilige Huisjes’

Twents project ‘Langs Heilige Huisjes’

Twente is rijk aan religieus erfgoed. Mede door de katholieke achtergrond van Noordoost Twente bezit de regio tientallen religieuze objecten: Mariakapelletjes, kloosters, kerken en landkruizen. Maar Twente herbergt ook moskeeën en één van de mooiste synagoges van West-Europa. Er zijn in Twente ruim 200 religieuze uitingen in de steden, dorpen en in het landschap te vinden. Om het religieuze toerisme naar Twente en de bewustwording van het religieuze erfgoed te stimuleren, start het Twents Bureau voor Toerisme op 13 april het omvangrijke project ‘Langs Heilige Huisjes’.

Een aantal van deze religieuze objecten geniet ook buiten Twente bekendheid. Voorbeelden hiervan zijn de Oldenzaalse Plechelmusbasiliek, het Schaepmanmonument in Tubbergen, het Syrisch-Orthodoxe klooster Sint Ephrem in Glane, het Brevierenpad in Overdinkel en de synagoge in Enschede. Zenderen, Overdinkel, Oldenzaal en Fleringen zijn bovendien door het Meertens-Instituut erkend als bedevaartsoorden.
Diverse festiviteiten (processies, paasvuren en carnaval) en volksgebruiken in Twente (Poaskeerls, Poasstokslep’n en midwinterhoornblazen) vinden hun oorsprong in het religieuze erfgoed. Samen met de kerken, kapellen en kloosters trekken deze activiteiten vele bezoekers per jaar.

Thriller ‘Hellehonden’
Op 13 april zal het project vanaf 13.00 uur officieel van start gaan in restaurant ‘Het Seminar’ (een voormalig klooster) in Zenderen. Tijdens deze officiële aftrap van het project ‘Langs Heilige Huisjes’ presenteren schrijvers Jan en Sanne Terlouw hun thriller ‘Hellehonden’, dat speciaal geschreven is voor het project. Tevens is het boek voorzien van zogenoemde QR-codes. Deze tweedimensionale streepjescodes kunnen door de lezer met een daarvoor geschikte mobiele telefoon gescand worden. De lezer krijgt dan beelden te zien die horen bij het Heilige Huisje dat beschreven wordt in het boek. Daarnaast wordt die dag de website www.langsheiligehuisjes.nl gelanceerd.
“In het kader van het project wordt in mei eveneens een groots bezinningsevenement in Ootmarsum gehouden,” aldus Henk Abels van het Twents Bureau voor Toerisme. “In juni worden tevens vele fiets- en wandelroutes met arrangementen gelanceerd, die de gebruikers langs de vele Twentse religieuze plekken zal brengen.”

Innovatieve wandel- en fietsroutes
Op de nieuwe website worden de verhalen achter alle Twentse Heilige Huisjes beschreven. Bovendien zijn er de verschillende fiets- en wandelroutes te vinden. Bijzonder is dat veel onderdelen in de routes zijn voorzien van zogenoemde ‘layers’. Door de camera van de mobiele telefoon op het desbetreffende Heilige Huisje te richten, krijgen gebruikers direct filmpjes en/of achtergrondinformatie van de religieuze plek te zien.