Aartsbisdom > Nieuws > Tweede leerjaar catechesemethode gepresenteerd

Tweede leerjaar catechesemethode gepresenteerd

Kardinaal Eijk nam op 18 juni in Dijnselburg (bij Zeist) een set werk- en begeleidersboeken (leerjaar twee) van het catecheseproject ‘Het Licht op ons pad’ in ontvangst. Hij kreeg de boeken van catechesemedewerker John Marx (bisdom Roermond), één van de samenstellers van dit landelijke project. Zo’n vijftig vertegenwoordigers uit alle bisdommen waren naar Dijnselburg gekomen. Op het programma stonden een lezing van kardinaal Eijk over het belang van doorlopende catechese, een presentatie door John Marx en twee workshoprondes.

De methode, die is uitgegeven door uitgeverij Adveniat, biedt kinderen en geloofsopvoeders (catecheten, docenten) een aantrekkelijke route om Bijbel en geloof stap voor stap te leren kennen. Vorig jaar verscheen leerjaar één, jaar drie wordt volgend jaar gepresenteerd.

‘Behoefte’
In zijn lezing zei kardinaal Eijk verheugd te zijn met ‘Het Licht op ons pad’: “Met deze methode wordt voorzien in een behoefte aan een alomvattende catechesecursus waarin het katholieke geloof voor diverse leeftijdscategorieën duidelijk en systematisch wordt uiteengezet.” Hij herinnerde aan zijn opleidingstijd aan het seminarie Rolduc en zijn eerste jaren als kapelaan, toen hij catechese gaf op een basisschool. “Er waren toen wel catechesemethoden beschikbaar, maar wat kon je daarmee? In sommige methoden werd vriendelijk, doch systematisch elke verwijzing naar God zorgvuldig vermeden. Andere methoden zeiden wel – zij het heel voorzichtig – iets over God, maar waren eenzijdig opgezet op basis van de theorie van de ervaringscatechese, waardoor het niet kwam tot een echt onderricht dat inzicht gaf in het katholieke geloof. Bijna alle methoden waren weinig Bijbels en liturgisch van aard.”

‘Zware taak’
Vanuit deze ervaring dacht kardinaal Eijk vaak aan gastouders in parochies, die vanuit een authentieke betrokkenheid bij Christus en Zijn Kerk het christelijk geloof aan jongeren doorgeven. “Dat is echter een zware taak en een bijna ondoenlijke opgave als geen bruikbaar lesmateriaal kant-en-klaar voor het grijpen ligt.” Tot zijn grote vreugde constateert hij in kennismakingsgesprekken met vormelingen dat hun gemiddelde geloofskennis in de 13,5 jaar dat hij nu bisschop is, aanmerkelijk is toegenomen. “Zonder twijfel is dat mede de vrucht van diverse goede vormselprojecten die in de laatste jaren zijn verschenen.”
Een systematische cursus waarmee het katholieke geloof in zijn complete samenhang kan worden onderwezen ontbrak echter nog, en daarin voorziet ‘Het Licht op ons pad’. Het is een methode die zowel in schoolverband als binnen het kader van de parochiecatechese kan worden toegepast. In scholen is in de loop der jaren het accent in het godsdienstonderricht vaak komen te liggen op het uit het hoofd leren van abstracte waarheden, aldus kardinaal Eijk. “Maar wanneer het belang van de godsdienst voor het dagelijks leven uit beeld raakt, raakt op den duur ook de godsdienst zelf uit beeld.” Daarmee wilde hij allerminst betogen dat deze methode niet in de scholen moet worden toegepast, zo benadrukte kardinaal Eijk. “Anderzijds hoeft de overgang naar de parochiecatechese geen achteruitgang te betekenen. De vrijwilliger die zich inzet om het geloof in Christus en Zijn Kerk over te dragen op jonge mensen, doet dat omdat hij of zij door datzelfde geloof gemotiveerd is. Parochiecatechese is in zekere zin een terugkeer naar een vorm van geloofsoverdracht die in de periode vóór de achttiende en negentiende eeuw heel vruchtbaar is gebleken.”

Vijf leeftijdscategorieën
John Marx toonde vervolgens in een PowerPoint presentatie hoe de methode (waaraan 48 mensen meewerken) functioneert. Elk van de vijf leeftijdscategorieën omvat een complete driejaarlijkse catechese. Maar omdat het volgens Marx waarschijnlijk is dat kinderen af en toe een jaar catechese volgen, komen alle onderwerpen verdeeld over de diverse leeftijdsgroepen ook aan bod. Aan de jongste kinderen worden de Bijbelse kernverhalen gepresenteerd, voor oudere kinderen komt daar steeds meer thematische verdieping bij.
Hierna konden de aanwezigen aan de slag in workshops per leeftijdscategorie: 4-6 jarigen, 7-9 jarigen, 10-12 jarigen, 13-15 jarigen en 16 plussers, alsmede over het starten met deze methode en het gebruik ervan in het basisonderwijs. De deelnemers kregen na afloop een speciale, door kardinaal Eijk gezegende kaars mee.

Meer informatie over ‘Het Licht op ons pad’: klik hier.