Aartsbisdom > Jubeljaar 2025 > Twee aartsdiocesane vieringen in het Heilig Jaar

Twee aartsdiocesane vieringen in het Heilig Jaar

In 2025 viert de R.-K. Kerk een ‘Heilig Jaar’ ofwel een ‘Jubeljaar’. Paus Franciscus gaf dit jaar als thema ‘Pelgrims van Hoop’. In de meivakantie 2025 zal vanwege dit Heilig Jaar een Nationale Bedevaart naar Rome plaatsvinden. De Nederlandse bisdommen organiseren tijdens het Heilig Jaar tevens een bedevaart in het eigen bisdom. In alle bisdommen ter wereld wordt in de kathedralen het Heilig Jaar geopend nadat in Rome de paus vanaf Kerstavond de Heilige Deuren van de vier hoofdbasilieken heeft ontsloten.

De opening van het Heilig Jaar wordt voor het Aartsbisdom Utrecht gevierd met een Eucharistieviering in de Sint Catharinakathedraal, Lange Nieuwstraat 36 te Utrecht op zondag 29 december a.s., aanvang 15.00 uur. Kardinaal Eijk zal de hoofdcelebrant zijn. De Eucharistieviering zal een internationaal karakter hebben. Iedereen is van harte welkom.

Priesters die wensen te concelebreren, dienen zich op te geven bij ceremoniarius M. van Mourik: ceremoniarius@aartsbisdom.nl. Zij worden verzocht een eigen albe en witte stola mee te nemen. Ook diakens zijn uitgenodigd om in albe en witte stola (zelf meenemen) aanwezig te zijn. Pastoraal werk(st)ers kunnen zich eveneens aanmelden als zij wensen deel te nemen in hun liturgische kleding (ook hier geldt: zelf meenemen). De priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers die zich opgeven, ontvangen op een later tijdstip nadere informatie.

Bisdombedevaart op 25 mei 2025 te IJsselstein
In dit Heilig Jaar worden er wereldwijd tal van activiteiten georganiseerd, ook in Nederland. Onderdeel daarvan zijn de zogeheten minipelgrimages naar heiligdommen dichtbij. Zo wordt op zondag 25 mei a.s. in IJsselstein bij Utrecht een bisdombedevaart gehouden ter ere van Maria. In dit eeuwenoude stadje wordt zij vereerd onder de titel Onze Lieve Vrouw van Eiteren Hulp in nood.

In de indrukwekkende Sint Nicolaasbasiliek wordt een houten beeldje van Maria als Zetel der Wijsheid vereerd daterend uit eind 12de-begin 13de eeuw. Dit beeldje is in de 14de eeuw gevonden in een sloot bij het toenmalige dorp Eiteren en deze vondst betekende het begin van een bedevaartoord. Jaarlijks werd er ook een Ommedracht ter ere van Onze Lieve Vrouw van Eiteren Hulp in nood gehouden.

Iedereen is van harte welkom in IJsselstein voor deze bisdombedevaart. Het programma is als volgt:

14.00 uur – Verwelkoming met koffie en thee op het plein rechts van de Sint Nicolaasbasiliek, Sint Nicolaasstraat 12. Vanaf dit tijdstip is er in de basiliek het sacrament van Gods barmhartigheid te ontvangen ofwel de biecht. Daartoe zullen op meerdere plaatsen priesters aanwezig zijn.

15.00 uur – Eucharistieviering met het parochiekoor van de basiliek. Kardinaal Eijk is hoofdcelebrant.

16.15 – 17.15 uur – Ommedracht. De processie volgt de klassieke pelgrimsroute met het beeldje Onze Lieve Vrouw van Eiteren Hulp in nood en trekt o.a. naar de plaats waar het beeldje in de 14de eeuw gevonden is.

17.15 uur – Maria-lof

Aansluitend: soep met broodjes op het kerkplein naast de basiliek. Wie aan deze maaltijd wenst deel te nemen, dient zich vooraf aan te melden bij het secretariaat van de parochie, hetzij telefonisch of per e-mail:

Telefoon: 030 7613121 (op werkdagen van 9.00 – 12.00 uur)
E-mail: secretariaat-nij@3eenheidparochie.nl

Aan het programma kan in zijn geheel worden deelgenomen, maar deelname aan afzonderlijke onderdelen is ook mogelijk. Wie niet mee kan/wil lopen met de Ommedracht kan in of bij de Sint Nicolaasbasiliek blijven.

Priesters die wensen te concelebreren dienen zich aan te melden bij ceremoniarius M. van Mourik: ceremoniarius@aartsbisdom.nl. Zij dienen zelf een albe en witte stola mee te nemen. Opgave is ook nodig voor diakens die wensen om in albe en witte stola aanwezig te zijn en voor pastoraal werk(st)ers die deel willen nemen in hun liturgische kleding (ook zij dienen hun eigen liturgische kleding mee te nemen). Zij allen kunnen in liturgische kleding meelopen in de processie. De priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers die zich opgeven, ontvangen op een later tijdstip nadere informatie.

NB: Parkeren nabij de basiliek is niet mogelijk. Er zijn in de directe omgeving meerdere parkeergarages. De dichtstbijzijnde is parkeergarage Overtoom, Benschopperweg 2, IJsselstein.