Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis zondag 21 september vanuit Baarn

TV-Mis zondag 21 september vanuit Baarn

De rechtstreekse Eucharistieviering op televisie komt op 21 september (de 25ste zondag door het jaar) vanuit de H. Nicolaaskerk te Baarn. Hoofdcelebrant is vicaris Ronald Cornelissen (vicariaat Deventer). Het Aloysiuskoor uit Baarn verleent medewerking aan deze viering vanuit de HH. Martha en Mariaparochie.

Het koor wordt gedirigeerd door Mirthe van den Eshof, de pianiste is Catherine Malcorps-Dahler en verder verzorgen Puck van Bezooijen, Arthur Bouma, Jeroen Weel en Marco van Maurik de muzikale begeleiding. Het voorafgaande geloofsgesprek is ditmaal met pastoor Ton Huitink van de HH. Martha en Mariaparochie.

Het thema van de viering is ‘God houdt van allen en ziet het goede’. Pastoor Huitink over dit thema: “De parabel van de werkers in de wijngaard is geen handboek van sociaal recht. Hij gaat over iets totaal anders. God betaalt geen prestaties; Hij houdt van ieder mens evenveel. Bijbelse gerechtigheid is niet gebaseerd op uiterlijke normen of meetbare prestaties, Gods gerechtigheid is gericht op het goede, op levenskansen voor elke mens.
In de viering van vandaag bieden de leerlingen van de Sint Aloysiusschool uit Baarn de muzikale ondersteuning aan de viering. De school ligt aan de overkant van de Nicolaaskerk en het contact tussen de parochie en de school is zo goed dat de leerlingen, directie, leerkrachten van de Sint Aloysiusschool en van de Baarnse muziekschool, die in hetzelfde gebouw is gevestigd, graag hun muzikale kwaliteiten beschikbaar stellen aan de geloofsgemeenschap in Baarn, maar door de televisie ook aan heel Nederland en Vlaanderen.”

Het Geloofsgesprek haakt hierop in, zo blijkt uit de toelichting van presentator Leo Fijen op de website van omroep RKK: “Het contact tussen de St. Aloysiusschool en de parochie is zo goed geworden dat de leerlingen een wezenlijk aandeel hebben in de viering. Ze zijn zichtbaar met hun muzikale bijdrage. Vroeger was de relatie tussen school en kerk een vanzelfsprekende. De school deed ook altijd de voorbereiding van de eerste communie. Kerk en school waren een twee-eenheid. Op sommige plekken in Nederland is dat nog steeds zo, op de meeste plaatsen is dat verleden tijd. Daarom mag het opmerkelijk heten dat in het geseculariseerde Baarn de banden weer zijn aangehaald. Vaak heeft dat met personen te maken.
De directeur van de school vindt het belangrijk dat levensbeschouwing en identiteit handen en voeten krijgen in het dagelijks leven van de school. Daarom is de zichtbaarheid van school de bevestiging van die goede band. Vicaris Cornelissen heeft in zijn takenpakket de verantwoordelijkheid voor het onderwijs. Daarom is hij namens het Aartsbisdom Utrecht ook zichtbaar in deze viering. Hij is de hoofdcelebrant van een viering die duidelijk maakt dat het schooljaar weer begonnen is. Daarmee laat de Kerk zien dat liturgie het leven wil vieren, ook het leven van het onderwijs tegenover de kerk.”

RKK Geloofsgesprek, zondag 21 september om 10.15 uur op NPO 2.
Eucharistieviering, zondag 21 september om 10.30 uur op NPO 2.