Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis zondag 19 augustus vanuit Hengelo

TV-Mis zondag 19 augustus vanuit Hengelo

De rechtstreekse Eucharistieviering op tv komt op zondag 19 augustus vanuit de St. Lambertusbasiliek te Hengelo (Ov.). Het is de derde keer dit jaar dat de Mis vanuit deze kerk wordt uitgezonden. Celebrant is Marc Oortman, pastoor van de samenwerkende parochies HH. Jacobus en Johannes, De Goede Herder (waartoe Hengelo behoort) en H. Geest. Het voorafgaande Geloofsgesprek houdt Leo Fijen met de benedictijner monnik Thomas Quartier (1972) van de Sint Willibrordsabdij bij Doetinchem.

Presentator Leo Fijen over Quartier: “Wetenschapper was hij, wetenschapper is hij nog steeds. Maar nu vloeit het voort uit een diepere keuze: om monnik te zijn bij de benedictijnen, een missionaire monnik in habijt.”

Thomas Quartier geeft tientallen lezingen per jaar, vliegt naar Rome om daar aan de universiteit college te geven, doet datzelfde aan de Radbouduniversiteit in Nijmegen. “Een bevlogen mens is hij, die heeft geleerd dat hij de structuur van een vaste plek en stevig gebedsleven nodig heeft om een beter mens te worden en zo ook wetenschapper te kunnen zijn. Anders gezegd: soms moet je de wereld klein maken om te raken aan de tijdloze en eindeloze genade van God. En als je dat doet, dan ontdek je ook dat je pas mens wordt als je open gaat voor God,” aldus Fijen op de website van de KRO-NCRV.

In het bisdomblad ‘Op Tocht’ (bestellen: klik hier) stond eerder dit jaar ook een uitgebreid interview met Thomas Quartier (de Willibrordsabdij ligt in het Aartsbisdom Utrecht). Daarin vertelde hij over zijn roeping om monnik te worden: een gesprek over werken in de wereld en thuiskomen in het klooster.

Geloofsgesprek, 19 augustus 10.15 uur bij KRO-NCRV op NPO 2

Eucharistieviering, 19 augustus 10.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 2