Aartsbisdom > Nieuws > TV-Mis op 5 januari vanuit Hengelo

TV-Mis op 5 januari vanuit Hengelo

Op het Hoogfeest van Driekoningen komt de rechtstreekse Eucharistieviering vanuit de St. Lambertusbasiliek te Hengelo. Celebrant pastoor Marc Oortman zegt op de website van de omroep RKK: “Drie Koningen onderweg. Op de één of andere manier zijn ze door iets geraakt en gemotiveerd op zoek te gaan naar de Redder van de wereld. De komst van de Driekoningen die het Kerstkind bezoeken is het zoveelste hoogtepunt in de Kersttijd die we elk jaar vieren. De geboorte van Christus brengt mensen in beweging, immers de herders gingen hen al voor.”

Pastoor Oortman: “Vandaag mogen wij ons de vraag stellen in hoeverre wij in beweging komen. Zegt de geboorte van Christus ons nog zoveel, of zien wij het alleen nog maar als een idylle? Wat hebben wij er voor over om Hem te vinden? In de toekomst kijken kunnen we niet, maar niemand behoeft profetische gaven te hebben om zich te realiseren dat het anders zal worden nu er steeds meer kerken in Nederland gesloten worden. Het vraagt ook ons om een innerlijke motivatie om op weg te gaan, om Hem te zoeken in de geloofsgemeenschap van de kerk, ook al ligt die wat meer op afstand.
De Drie Koningen kwamen van ver vanwege Zijn Boodschap. Zij kwamen met geschenken. Voor ons als zoekende mensen onderweg is het voldoende als wij onszelf geven, vol vertrouwen, liefde en geloof. Driekoningen is het feest van de uitdaging, laten we hem aangaan.”

Geloofsgesprek
Leo Fijen houdt voorafgaand aan de Mis traditiegetrouw het geloofsgesprek. Fijen: “De vraag die Marc Oortman stelt in de viering is in hoeverre de gelovigen zelf nog in beweging komen om Hem te zoeken in geloofsgemeenschappen die wat verder weg liggen. Wat hebben katholieken er nog voor over om de verbondenheid met de kerk te ervaren? Dat is de achterliggende en actuele invalshoek. In het geloofsgesprek gaat de burgemeester van Hengelo daar nader op in. Sander Schelberg is als burgemeester betrokken op de Kerk, hij vindt dat de Kerk een relevante rol speelt in het leven van de stad. Hij zegt dat als hoeder van de wereldlijke overheid. Hij betrekt de Lambertusbasiliek ook overal bij, hij geeft Marc Oortman als pastoor ook een zichtbare rol in het stadsleven.”
“Kerk en samenleving horen nog bij elkaar, de burgemeester ondersteunt die gedachte. Hij doet dat ook als katholiek. Met zijn vrouw en kinderen is hij actief in de lokale geloofsgemeenschap. In zijn persoonlijke leven is hij ook betrokken bij de Ridders van het Heilig Graf. De burgemeester van Hengelo kent de waarde van het geloof dus van binnen uit, maar hij weet dat de kerk ook een publieke betekenis heeft, zeker in het oosten van het land. Daarover praat hij op een openhartige manier,” aldus Fijen.

Geloofsgesprek: zondag 5 januari, 10.10-10.30 uur, Nederland 2
Eucharistieviering: zondag 5 januari, 10.30-11.30 uur, Nederland 2